Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Möt Louise Strand i SOI:s styrelse

30 september, 2013

louise artikel

– Hej, hur ser din vardag som inköpsdirektör i Skåne ut?

Jag har ett roligt och variationsrikt jobb. Dagarna är fulla av möten med spännande kolleger och intressanta frågor. Jag gör inga egna upphandlingar men deltar i styrgrupper och genomför några förhandlingar. Vi är just nu inne i en process med att systematisera vår avtalsförvaltning.

Jag är också ansvarig tjänsteman för Region Skånes politiska Upphandlingsstrategiutskott som fattar tilldelningsbeslut i upphandlingar av sjukvårdstjänster och driver strategiskt viktiga upphandlingsfrågor.

– Vad har du för yrkesmässig bakgrund och vad förde dig till den offentliga upphandlingen?

Jag är utbildad jurist och inledde min karriär på advokatbyrå. Det var en lärorik tid och jag intresserade mig framför allt för att förhandla i domstol. Under några år jobbade jag som beslutsfattare och mellanchef på Migrationsverket. Det var nyttigt att tvingas fatta svåra beslut. 2006 var jag med och startade den svenska filialen till Nordens näststörsta försäkringsbolag. Initialt jobbade jag som bolagsjurist men successivt intresserade jag mig för inköpsfrågor och att förhandla fram bra avtal. Jag sökte mig därför till en av Skånes största inköpsavdelningar, Koncerninköp på Region Skåne. Började som strategisk inköpare 2010 och blev inköpsdirektör i januari 2012. Det finns två genomgående teman i min bakgrund och det är ledarskap och förhandling.

– Varför har du engagerat dig i SOI (och SOI Syd)?

Jag brinner för goda affärer och vill påverka utvecklingen inom offentlig upphandling.

Hoppas vi inom SOI kan hjälpa till att sprida kunskap om oss inköpares roll, kompetens och utmaningar.

Aktiviteter som syftar till höjd kompetens vill jag också driva. Med den komplexa rollen inköpare/upphandlare har krävs en mycket bred kompetens. SOIs årskonferens ger kompetenshöjning. SOI erbjuder också en certifiering av uppnådd kompetens inom fem kompetensområden (affärsmannaskap, juridik, organisationskunskap, ekonomi/kalkyler samt utrednings, analytisk och kommunikativ kompetens).

Kontakter med medlemmar inom SOI ger mig mycket inspiration och inspel som gör att jag kan utveckla mig och Region Skånes inköpsverksamhet. För att öka utbytet mellan kolleger har jag också varit med och startat SOI Syd. Vi har ordnat ett nätverksmöte i Malmö och planerar nu nästa möte.

– Hur ser du på den offentliga upphandlingens utveckling och framtid?

Jag vill påverka utvecklingen från en vilja att uppfylla lagen till en drivkraft att skapa goda affärer. Ska vi kunna lyckas med strategier och affärsupplägg som leder till bra affärer kan vi inte samtidigt fokusera på att minimera risken för att upphandlingen överprövas. Offentlig upphandling har idag blivit mycket styrd av juridiken. Vi ska ha koll på juridiken men fokus på den goda affären!

Jag ser också ett behov av att vi ska öka dialogen med våra leverantörer såväl inför ny upphandling som under avtalsperioden. Vi arbetar t ex med extern remiss av förfrågningsunderlag innan publicering.

– Vad gör du på din fritid/när du inte arbetar?

På fritiden är jag helst med min familj som består av min man och våra två barn på 12 och 14 år. Vi åker gärna båt Öresund runt tillsammans.