Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Pressmeddelande från SOI 22/3

29 mars, 2010

 

Onyanserad kritik av offentliga upphandlingar

I ett inslag i gårdagens Rapport lämnas en mörk skugga över den offentliga upphandlingen. Inslaget tar sin utgångspunkt i statistik som visar att antalet överprövningar där klagande företag fått rätt i domstol kraftigt ökat det senaste året.

Med anledning av inslaget och med anledning av den kommande propositionen angående regelförändringar i den offentliga upphandlingen vill föreningen Sveriges Offentliga Inköpare (SOI) ge sin syn på frågan.

Inslaget har fel angreppssätt. Andelen fällande domar har endast stigit marginellt mellan 2007 och 2009 (23% 2007 och 29% 2009). Hur det såg ut 2008 kan vi endast spekulera om eftersom dessa siffror inte är tillgängliga. Det blir därför svårt att argumentera för en markant försämring av genomförda upphandlingar. Inslaget blir i det här fallet ett uttryck för en åsikt i den politiska debatten, snarare än att det ger ytterligare kunskaper och resonemang kring problemställningen.

Enligt SOI:s uppfattning är ett av de största problemen inom den offentliga upphandlingen bristen på kunskap, vilket gör att tyckandet tar överhanden. I den proposition regeringen lämnat för nya regler inom den offentliga upphandlingen, saknas just fakta. Underlaget bygger därmed på spekulation vilket riskerar att leda in oss på helt fel spår och där den som gör sin röst hörd vid rätt tillfälle får genomslag för sin uppfattning.

För att föra en seriös diskussion behöver man närma sig problemet ur just denna aspekt. Vi kan inte längre fortsätta diskutera överprövningar utan mer fakta. SOI välkomnar en granskning av den offentliga upphandlingen. Både med avseende på överprövningar, men även för att ifrågasätta beloppsgränser, eller om regelverket verkligen leder till en effektiv konkurrens. Det behövs en genomlysning kring varför överprövningar sker, varför andelen överprövningar där leverantören vinner ökar något och varför det fortfarande är mer än 70 % av överprövningarna som går den upphandlande myndighetens väg.

Även SOI anser att Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) idag har sina brister och SOI har också framfört synpunkter på förslaget till ny lydelse av lagen. Utgångspunkten för de förslag som läggs är att man kommer tillrätta med de problem som finns genom att införa ytterligare sanktioner och mer ingående regleringar. Detta skulle öka konkurrensen och skapa goda affärer för offentlig sektor där trösklarna för tillgång till den offentliga marknaden sänks. SOI anser att man inte kommer tillrätta med problemen som existerar genom att gå denna väg. SOI menar att många av de förslag som presenterats av regeringen snarare bidrar till att försvåra processen och skapa mer administration och högre barriärer, inte minst för de små- och medelstora företagen.

Självklart är det eftersträvansvärt och till och med nödvändigt att ha ett regelverk som förhindrar ett nonchalant och godtyckligt beteende, men det är lika viktigt att regelverket inte förhindrar dynamiken i processen. På så sätt skapas förutsättningar för goda affärer. Konkurrens skapas inte genom att alla upphandlingar annonseras, utan genom att flera leverantörer får konkurrera om samma uppdrag. Enligt SOI:s uppfattning är det rimligt att, till dess att en ordentlig genomlysning har gjorts med avseende på konkurrenseffekter, sätta ett belopp för direktupphandlingar på 600 000 kr, samtidigt som höga krav ställs på dokumentation m.m. Det är förenklingar som krävs för att företagen ska finna det mödan värt att lämna anbud och för att därmed konkurrensen ska förbättras märkbart. På så sätt kommer även antalet överprövningar att minska genom förenklingen.

- Självklart ska den offentliga upphandlingen följa gällande rätt, säger Lisbeth Johnson. Men ett alltför juridiskt färgat synsätt på upphandlingen riskerar att skjuta förbi det övergripande målet som rimligen är effektiv konkurrens, lika villkor och goda affärer. Skattebetalarna har mest att vinna på om många företag genom ett enkelt regelverk stimuleras att lämna tydliga och lätt värderade anbud. SOI deltar gärna i ett fortsatt arbete med en sådan inriktning helst med stöd av ytterligare statistik på området, avslutar Lisbeth Johnson.

Ytterligare upplysningar:
Lisbeth Johnson, ordförande SOI, 0708- 58 25 55