"Det är väl så att jag brinner väldigt mycket för mitt jobb, det är ett så lärorikt och spännande yrke, varje dag ställs man inför nya utmaningar."
– Hej Ann-Heléne, nu har det gått några veckor sedan årskonferensen och din utnämning till Årets inköpare. Hur känns det nu?
– Först måste jag säga att det kom som en chock! Och jag blev otroligt glad. Det har dessutom väckt mycket mer uppmärksamhet än jag kunde ana. Det är massor av folk som har mailat eller ringt, kollegor från HBV och SABO och andra organisationer, myndigheter, entreprenörer, till och med en gammal barndomskompis vars man visade sig jobba med upphandling.
– Är det kollegor på Halmstads Fastighets AB som har nominerat dig?
– Nej, det verkar inte så, men jag har ingen aning om vem eller vilka det kan vara som gjorde att jag vann denna utmärkelse.
– Du har ju varit omskriven tidigare, tack vare att du vågat testa nya vägar i upphandlingar.
– Det är väl så att jag brinner väldigt mycket för mitt jobb, det är ett så lärorikt och spännande yrke, varje dag ställs man inför nya utmaningar. Och det är så klart roligt att testa nya vägar och se vilka resultat man kan uppnå. Det är jätteroligt att arbeta med att förbättra och utveckla upphandlingsarbetet och avtalen och vi har arbetat mycket med att utveckla sociala krav, med funktionsupphandling, med leverantörsdialog och med nya utvärderingsmodeller. Både Offentliga Affärer och Upphandling24 har skrivit om det och upphandlingen med sociala krav, som gav jobb åt långtidsarbetslösa i bostadsområdet Andersberg, uppmärksammades av både Västnytt och Rapport.
– Målet med funktionsupphandling är att på ett bättre sätt kunna ta vara på entreprenörernas yrkeskunskap och kreativitet och på så vis få ett bättre resultat och en högre kvalitet i utförandet. Det är viktigt att vara tydlig med vad vi vill uppnå och varför.
– Jag är med i en referensgrupp på SABO som arbetar med städfrågor, är också med i en rådgivandegrupp på Upphandlingsmyndigheten där fokus är på frågor kring innovation och dialog.
– Det finns fortfarande en rädsla hos leverantörer för att prata med oss som upphandlar, och vice versa, så vi arbetar mycket med att försöka utveckla dialogen. Och det är viktigt att prata även med dem som inte vinner i en upphandling. Ett exempel på dialog som vi på HFAB arbetar med är att vi sedan några år tillbaka på hösten har en sk Partnerträff där vi bjuder in entreprenörer och samarbetspartners och informerar dem vad vi på HFAB har på gång under kommande år. I höstas gavs jag även möjlighet att prata om de trender som jag ser inom upphandlingsområdet.
– Och som sagt, jag älskar mitt jobb, men att få priset som Årets inköpare gör ju att man blir ännu mer stimulerad att gå vidare och söka nya vägar att ytterligare utveckla vårt upphandlingsarbete!
För den som har missat det så upprepar vi juryns motivering en gång till.
Med kunskap och kreativitet har Ann-Heléne Klasson visat möjligheterna med nytänkande lösningar inom regelverkets ramar. Hon visar på ett hållbart strategiskt tankesätt med metoder som inkluderar och gynnar hela inköpsprocessen för såväl köpare som säljare. Med fokus på socialt ansvar, funktion och kvalité har Ann-Heléne Klasson med en positiv, ödmjuk inställning både utmanat och utvecklat Halmstads Fastighets AB:s upphandlingsarbete. Ann-Heléne Klasson är välförtjänt mottagare av utmärkelsen Årets inköpare 2017.