Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Pauline Göthberg samordnar hållbar upphandling

22 mars, 2018

Pauline Göthberg arbetar som nationell samordnare för landstingens och regionernas gemensamma initiativ för hållbar upphandling.

Sedan ett antal år finns ett Nationellt kansli som samordnar landstingens och regionernas gemensamma initiativ för hållbar upphandling och där Pauline arbetar som nationell samordnare.

Så här beskrivs tanken bakom initiativet på hemsidan.

”Sveriges regioner och landsting ansvarar för att alla invånare har tillgång till en god och väl fungerande hälso- och sjukvård, tandvård och kollektivtrafik. Det är viktigt för oss att bedriva vår verksamhet så att den främjar en hållbar utveckling. I enlighet med det vill vi verka för att de varor och tjänster som köps in är producerade under hållbara och ansvarsfulla förhållanden.”

På frågan om vad som från början låg bakom initiativet berättar Pauline att runt 2006-2007 riktades mycket kritik mot att det gjordes stora upphandlingar från bland annat Asien, där det ofta rådde väldigt dåliga förhållanden och villkor på arbetsplatserna. Som ett konstruktivt svar på kritiken startades ett gemensamt projekt av Stockholms stad, Stockholms läns landsting Västra Götalandsregionen och Region Skåne, där man vill uppnå ett strukturerat arbete kring hållbarhet.  2010 gick frågan även till övriga landsting och regioner, med resultat att samtliga nu medverkar i arbetet. Från och med 2015 har man även tecknat ett samarbetsavtal med SKL Kommentus och det arbete som bedrivs för kommuner.

Pauline disputerade vid KTH i juni 2011 på en avhandling om hållbart företagande (CSR) och har tidigare skrivit flera läroböcker om hållbar utveckling och socialt ansvarstagande. År 2012 började hon arbeta som samordnare på det nationella kansliet. – Vi arbetar utifrån konsensus från samtliga landsting och regioner och harmoniserar kraven, berättar Pauline. Gemensamt samfinansieras revisioner på de olika aktuella platserna. Nu tittar vi på möjligheterna att upphandla revisorer på plats, för att få ner kostnaderna.

Just nu är vi två på kansliet men i april får vi även en nationell miljöstrateg. En gång i tiden fanns det frågetecken kring om vi fick ställa hållbarhetskrav, utifrån direktiven. Nu är hållbarhetsarbete en självklarhet, däremot är det inte enkelt.

– Ofta har det pratats om olika typer av medicinsk utrustning men det finns ju massor av områden. Livsmedel är exempelvis ett stort problem för alla upphandlande myndigheter och här finns problemen även i Europa, både när det gäller matfusk och när det gäller migrantarbete på ojusta villkor. Och transporter har vi inte ens börjat med. Sedan har vi exempelvis konfliktmineralerna, IT, medicinsk utrustning, textilindustrin etc. Läkemedel ser vi också som ett prioriterat riskområde. Vi måste ställa olika typer av krav och premiera bra material. Det kan bli dyrare i början men inte på sikt. Offentlig sektor har stor betydelse då vi ofta köper stora volymer och då kan bidra till att få ner priser över tid då vi skapar en ökad efterfråga på hållbara produkter och tjänster.

På årskonferensen talar Pauline tisdag 17 april, kl. 13.15-13.50. Ämnet är Tvångsarbete i leveranskedjan – att ställa och följa upp krav gör skillnad. Välkommen att lyssna och ställa frågor, under eller efter föredraget.