Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Upphandla kollektivtrafik smartare

24 oktober, 2018

Nu finns ett gemensamt nordiskt upphandlingsdokument för kravställning

I en debattartikel nyligen i Dagens Samhälle skriver Anna Grönlund, vice VD i Sveriges Bussföretag ,att kollektivtrafiksupphandlingar som inte utgår från branschgemensamma rekommendationer för upphandling leder till färre anbud och dyrare kollektivtrafik. Hon exemplifierar;

”Detaljkrav, utökat utbud av kollektivtrafik, större fokus på klimatsmart teknik, stigande faktorpriser och en ökande andel tågtrafik bidrar till de ökade kostnaderna. Vi ska inte minska ambitionerna på investeringar i klimatsmart teknik, däremot bör vi använda strategiska upphandlingar för att hålla kostnaderna nere. Om alla upphandlar utifrån samma grund (de branschgemensamma rekommendationerna) behöver man exempelvis inte bygga om fordonen för att kunna möta kraven i ett annat avtalsområde. Vi kan då behålla bussarna längre och renovera istället för att köpa nya.

Vi ser upphandlingar som ställer detaljkrav på förarnas uniformer, antal dörröppningar eller specifik utformning av inredning. Även detta är kostnadsdrivande och bidrar inte till nöjdare eller fler resenärer. Det leder snarare till färre anbud och missgynnar särskilt anbud från mindre företag.
....
Vi från bussbranschen vill gärna vara en konstruktiv röst i arbetet med att förbättra kollektivtrafiken och välkomnar fler dialoger mellan upphandlande myndighet och branschen. Gör gärna som Västtrafik som med en genomarbetad process för samråd inför upphandling har tydliga krav och trafikbeskrivningar som gynnar alla. Nyligen ingick även alla trafikföretag och offentliga upphandlare en överenskommelse om ett gemensamt nordiskt upphandlingsdokument för kravställning på bussar i upphandlad trafik. Detta är ett viktigt steg i rätt riktning och Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting har varit en starkt bidragande aktör. Nu ser vi fram emot att dokumentet används!”

Så vad gör nu den kloka inköpare som gärna vill göra kostnadseffektiva upphandlingar? Svaret är enkelt, logga in på Svensk Kollektivtrafik genom att  klicka här Här finns dels dokumentet Bus Nordic, som är en gemensam uppsättning funktionskrav för bussar; en rekommenderad standard för bussar inom Norden. Det är ett samarbete mellan nationella branschorganisationer för kollektivtrafik och huvudstadsregionerna i de nordiska länderna.

I dokumentet Bus Nordic specificeras en nordisk standard för bussar som ska användas vid upphandlingar. En buss som uppfyller dessa gemensamma rekommendationer ska accepteras och fungera lika bra inom alla kollektivtrafikorganisationer oavsett nordiskt land.

Här finns också ett framtaget dokument för själva avtalsprocessen ”från plan till avtal för att fördubbla resandet”. Kärnan i avtalsprocessen är den rekommenderade arbetsprocessen med en inneboende drivkraft att få fler kunder på ett resurseffektivt sätt. Processen leder på ett transparent och förtroendeskapande sätt fram till den mest lämpliga avtalstypen i förhållande till de mål man vill uppnå. Det handlar om ett arbete steg för steg enligt en genomtänkt process där det krävs att man löpande reflekterar över och tar ställning till olika frågor.

Avtalsprocessen utgår från beprövad praxis och består förutom av processbeskrivningen av mallavtal och kravbilagor som handfast visar hur man som beställare ställer funktionella krav istället för detaljerade önskemål som i sig ökar kostnaderna i kollektivtrafiken. Som jämförelse kan man tänka att det som regel är billigare att välja en standardiserad personbil, om än med vissa tillval, än en specialbyggd önskebil.

Processbeskrivningen och dokumenten är baserade på ”best practice” i branschen, avstämda i arbetsgrupper med representanter från både offentliga beställare och företag samt granskade av jurister. Genom att samtliga branschorganisationer inom den svenska kollektivtrafiken deltagit aktivt i arbetet, representerade av både medlemmar och tjänstemän, är materialet gediget. Genom ”sin” branschorganisation har också enskilda företag, stora som små, haft möjlighet att påverka en omfattande branschutveckling för en sund affär.

Allt material är fritt att ladda ner och använda.