Vad är icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse?
”– Det är vår uppgift som tillsynsmyndighet att klargöra frågor som är viktiga för upphandlande myndigheter. Det säger Malin de Jounge, chef för Enheten för otillåten direktupphandling på Konkurrensverket, som har utrett frågan.
– Därför tog vi överenskommelsen om drift av äldreboende som Alingsås kommun har gjort med Bräcke Diakoni till domstol. Nu ser vi fram emot vad Högsta förvaltningsdomstolen har att säga i frågan. Det var i juni 2017 som Konkurrensverket vände sig till domstol med en ansökan om att Alingsås kommun skulle dömas att betala upphandlingsskadeavgift för en otillåten direktupphandling av äldreboende. Upphandlingen gällde driften av ett boende som hade tilldelats den icke-vinstdrivande Stiftelsen Bräcke Diakoni.
– Alingsås kommun menade att överenskommelsen med Bräcke Diakoni inte var upphandlingspliktig. Konkurrensverket ansåg att det var fråga om ett offentligt kontrakt rörande köp av en tjänst, och att kommunen borde ha annonserat kontraktet. Förvaltningsrätten delade Konkurrensverkets uppfattning och kommunen dömdes att betala fem miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift. Kommunen överklagade till kammarrätten som även den gick på Konkurrensverkets linje. Nu har Högsta förvaltningsdomstolen beviljat prövningstillstånd för kommunens överklagande.”
* * *
Kommentar: Det måste ses som glädjande att Alingsås-målet har beviljats prövningstillstånd, dels eftersom definitionen av icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse är av stor betydelse för den offentliga offentliga upphandlingen, dels eftersom det sedan tidigare finns motstridiga kammarrättsdomar i frågan. Allra helst skulle man därför se att Högsta förvaltningsdomstolen begär ett förhandsavgörande i EU-domstolen.