Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Trendens i tiden 2020 – och mycket statistik

24 februari, 2021

Temat för det senaste numret av Trendens är ”Upphandla den effekt du vill ha!”. Och i UHM´s och KKV´s statistikrapport får vi verkligheten i sifferformat.

Vi börjar med Trendens som är Upphandlingsmyndighetens årliga magasin och rapportserie om utvecklingen på upphandlingsområdet. ”Nu har vi publicerat 2020 års Trendens med inspirerande exempel på när upphandling används som verktyg för att nå utpekade samhällsmål” skriver UHM på hemsidan.

Kanske är den allra viktigaste texten i hela magasinet generaldirektör Inger Eks inledning. Den pekar med ett större mått av allvar än brukligt på vikten av att upphandlingen ännu mycket tydligare måste bli en avgörande del i den offentliga verksamhetsutvecklingen, för ett robust och fungerande samhälle. Och den riktar sig minst lika mycket till politiker och beslutsfattare som till upphandlare. Så här skriver Inger Ek.

”2020 var ett turbulent år med en pandemi som skakade om oss alla i vår vardag. Coronapandemin visade också på brister och sårbarheter i samhället som vi inte var beredda på. Och på de offentliga affärernas betydelse för ett fungerande samhälle. Till exempel hur lätt verksamheter och leveranser påverkats av bristen på samordning mellan olika aktörer och hur statsstödsreglerna kan behöva anpassas i akuta situationer. Många omvärldsfaktorer är osäkra. Upphandlingar som bidrar till beredskap och robusta verksamheter kommer att bli allt viktigare, liksom samverkan mellan verksamheter och offentliga aktörer.
   Parallellt har vi ett fortsatt behov av att komma vidare i hållbarhetsarbetet. De globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 ska vara uppnådda om mindre än tio år – det är bara någon upphandling bort. För att lyckas möta de utmaningar vi står inför måste upphandling gå från att vara en inköpsfråga till att bli en större del av verksamhetsutvecklingen.
   Men det är en bit kvar dit. En uppskattning visar att 70 procent av alla förfrågningsunderlag är kopior av andra underlag. Inköpen utgår alltså inte från egna behov och riskanalyser. För att lyckas med en strategisk upphandling behöver man utgå från den effekt man vill ha med sitt inköp. Det handlar om politiska mål såsom hållbarhet och krisberedskap.
   I det här numret av Trendens fokuserar vi på hur du som upphandlare eller beslutsfattare kan arbeta mer strategiskt med upphandling med utgångspunkt i att uppnå önskad effekt. Att ta första steget till ett strategiskt inköpsarbete och skapa samhällsnytta genom upphandling behöver inte vara så svårt.”

Som vanligt innehåller Trendens en stor mängd intressanta artiklar, blandat med kortfattad information, som Upphandling på 3 minuter. Några exempel.
• Ystads kommun minskar sin miljöpåverkan och skapar fler arbetstillfällen med delningstjänst.
• Hallstahammar finansierar renovering av sitt fastighetsbestånd med energibesparingar.
• Uppsala kommun minskar plasten i verksamheten för att minska sina koldioxidutsläpp.
• Regionsamarbetet Varuförsörjningens lärdomar från upphandling av materialförsörjning till sjukhus.
• Med strategisk upphandling stod Uppsala kommuns måltidsenhet redo när pandemin slog till.
• De största utmaningarna med upphandling under pandemin.
• Nya möjligheter för statsstöd under Covid-19.
• Mer dialog – vägen till hållbarare upphandlingar.
• Stora utmaningar för små innovationsbolag.

Magasinet Trendens kan du ladda ner (eller beställa) här.

Den andra skriften, Statistik om offentlig upphandling 2020 har getts ut gemensamt av Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket. Skriften innehåller 200 sidor hårdpackad statistik. Ur sammanfattningen kan vi roa oss med ett fåtal siffror. Värdet av de upphandlingspliktiga inköpen i Sverige uppskattas till cirka 782 miljarder kronor 2018. 18 379 upphandlingar annonserades i enlighet med upphandlingslagarna 2019. Av alla upphandlingar överprövades 6,6 %., alltså drygt 1 200 stycken.

I övrigt konstaterar vi att till och med innehållsförteckningen är för lång att återges, men om vi nöjer oss med de tio huvudkapitlen blir det görligt.
1. Statistik om offentlig upphandling
2. Upphandlingsreglerna
3. Upphandlingspliktiga inköp
4. Annonserade upphandlingar
5. Upphandlande myndigheter och enheter
6 Leverantörer och anbud vid upphandling
7 Offentliga utbetalningar
8 Små och medelstora företags deltagande i upphandling
9 Idéburna organisationers deltagande i upphandling
10 Överprövning av upphandling
11 Tillsyn över upphandling
12 Valfrihetssystem
Därutöver finns Sammanfattning/Summary, Begrepp och förkortningar, Referenser och Bilagor

Statistik om offentlig upphandling publiceras årligen. Statistiken visar hur den offentliga upphandlingen fungerar och utvecklas. Två viktiga nyckeltal är det genomsnittliga antalet anbudsgivare per upphandling och hur stor andel av alla annonserade upphandlingar som överprövas.  

I rapporten finns även statistik över inköpsvärden, vilka branscher som är mest förekommande i upphandling, vilken typ av företag som oftast lämnar vinnande anbud och mycket annat.  

Statistiken kan användas av till exempel leverantörer för att undersöka marknaden, av lokala beslutsfattare för att jämföra sina inköp med övriga Sveriges och av opinionsbildare som underlag för debatt.  

Statistikrapporten finns för nedladdning här