Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Vilka är drivkrafterna för samverkan i upphandling?

24 februari, 2021

Så kan organisationen koppla ihop beslutsfattare och utförare

Anna Longueville och Marcus Bäckström.

Alla är vi trötta på pandemin. Men ett av de få glädjeämnena är ändå att det har dykt upp helt nya möjligheter att delta i olika semiarier, utbildningar och konferenser på digital väg, oavsett var de sker.

Den 29 januari arrangerade Tillväxtverket ett digitalt seminarium. Inom regeringsuppdraget Hållbar regional utveckling bjöd man till lärpass på temat upphandling. Man vände sig till respektive regions projektgrupp för uppdraget samt till alla som arbetar med upphandling, både i ledningsfunktion (som politiker och chef) och i utförarfunktion.

Fokus för seminariet låg på vilka drivkrafterna är för att nå samverkan i upphandling, och hur organisationen kan koppla ihop beslutsfattare och utförare. Lärpasset leddes av Anna Longueville, proprefekt på Mittuniversitetet. Anna är ansvarig för programmet Ekoentreprenör för hållbar utveckling och verkar vid institutionen för ekoteknik och hållbart byggande. Hon är dessutom före detta upphandlare.

Seminariet pågick från klockan 9 till 11.30 med en fikapaus mitt i. Det gav utrymme för två gedigna pass utan att ändå bli allt för långt.

Först ut var Marcus Bäckström, numera välkänd upphandlingsstrateg och tillika bloggare vid Simrishamns kommun. Han har gjort sig känd för att noga dokumentera hur man utvecklar processer och arbetsmetoder i upphandlingsverksamheten. Här gjorde han en gedigen genomgång av hur hela organisationen måste arbeta mot samma mål. Genomgången utgick från grundläggande förutsättningar och riktlinjer och gick sedan noggrannt igenom arbetsgången, hur riktlinjer skapas, avtalsdatabasen, uppföljning med mera.

Lisa Sennström, Maria Öhman, Margareta Bergh

Från Upphandlingsmyndigheten deltog Margareta Bergh, hållbarhetsspecialist,Lisa Sennström, upphandlingsjurist med inriktning hållbarhet samt Maria Öhman, innovationsstrateg för att presentera de stöd och verktyg som myndigheten har och hur de kan användas för att utveckla samverkan inom ramen för upphandling.

De tre föreläsarna hann gå igenom en stor mängd ämnen med koppling till hållbar upphandling och med fokus på det stöd som Upphandlingsmyndigheten kan lämna. Några viktiga punkter var:
Från gradvis förbättring till transformativa förändringar
Vad innebär det att ställa funktionskrav?
Vi fick också några spännande praktiska exempel på smarta upphandlingar.
– Hållbart arbetsliv via innovativ upphandling i Örnsköldsvik, med målet färre sjukskrivningar.
– Fossilfri förskola, ett byggprojekt med helhetsgrepp i Göteborg, med målet minskade utsläpp.
– Akademiska sjukhuset digitaliserar med målet att utveckla verksamheten.
Därefter gick vi igenom följande ämnen;
Hållbar konsumtion och produktion
Miljömässigt hållbar upphandling
Hållbarhetskriterierna och kemikaliekrav
Nytt stöd för hållbar plastanvändning, där Gävleborgs strategi fick vara ett gott exempel
Socialt hållbar upphandling, arbetsrättsliga villkor och sysselsättningskrav
Tillgänglighetskrav

Anna Longueville avslutade med ett antal frågor från de sammantaget cirka 100 deltagarna på seminariet innan det var dags att avsluta det intensiva och lärorika seminariet.