Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

På västkusten alltid nytt

1 november, 2021

Upphandlingsrättsliga föreningen om klimatsmart upphandling – aktuell utveckling och utmaningar

På Upphandlingsrättsliga föreningens digitala medlemsmöte den 6 oktober fick vi höra Linda Nilsson, hållbarhetschef vid förvaltningen för Inköp och upphandling i Göteborgs stad och Björn Magnusson, hållbarhetssamordnare vid Göteborgs centrum för hållbar utveckling, GMV på Göteborgs universitet beskriva det aktuella läget i rikets andra stad. Samtalsledare var Eva Nordlund, vice ordförande i Upphandlingsrättsliga föreningen.

Björn Magnusson berättade att Göteborgs universitet har ca 6 500 medarbetare och ca 54 000 studenter. Man omsätter ca 7 miljarder kronor, med inköp för ca 1,5 miljarder. I sina upphandlingar utgår man från Upphandlingsmyndighetens spjutspetsnivå och de hållbarhetskrav man ställer är ekonomiska krav och kvalitetskrav, klimat- och miljökrav, sociala och etiska krav samt krav på livscykelperspektiv.

Utifrån exemplet Datorer och skärmar använder man ISO 9001 och ISO 14001, TCO Certified, Halogenfria kretskort, Livscykelperspektiv och Webbshop. Inom detta område gör man inköp för ca 30 miljoner kronor per år, där 98% uppfyller hållbarhetskraven. Ett intressant exempel var koldioxidpåverkan vid transport Asien – Sverige av en 14” bärbar dator med vikten 2 kg. Om produktionen  av datorn totalt gav en påverkan på 400 kg CO2e så innebar en flygtransport ytterligare 100 kg CO2e, medan en transport med tåg eller fartyg bara gav 4 kg CO2e. Men den eftersträvade transportlogistiken är inte alls enkel att lösa då transporterna i dag är svåra att ha kontroll på och ibland att ens få till stånd.

Linda Nilsson berättade sedan om Göteborgs stads upphandlingar där spenden var 26 miljarder kronor år2020. Man har 13 000 leverantörer och 6 miljarder kronor i gemensamma ramavtal. Byggnader, väg, mark och markanläggning samt vård och omsorg står för ungefär två tredjedelar av hela spenden.

Målsättningarna i Göteborgs stads Miljö-och klimatprogram ser ut så här:
• Minska klimatpåverkan från inköp med 90 % till 2030
• Minska koldioxidutsläppen från transporter i Göteborgsområdet med 90 % till 2030
• Minska användningen av skadliga ämnen
• Främja biologisk mångfald via inköp

Det finns gott om utmaningar med att minska klimatpåverkan från inköp.
• Skall man sträva efter kraftigt minskade inköp?
• Vad påverkar och hur mycket?
• Effekter av vidtagna åtgärder?
• Uppföljning av minskad klimatpåverkan?

Möjligheterna kan beskrivas så här
• Minskade inköp
• Minskade transporter
• Förnybar energi
• Materialval
• Cirkulär ekonomi
   –Hyrlösningar
   –Återbruk
   –Bioråvara
• Vegetarisk mat

I upphandling arbetar man med
• Fordons –och transportkrav
• Energikrav
• Material-och kemikaliekrav
• Produktionsmetoder
• Cirkulära lösningar
• Sortiment

I exemplet Transporter och fordon arbetar man med följande
• Minska koldioxidutsläppen från transporter i Göteborgsområdet med 90 % till 2030
• Fordonskrav vid transporttjänster eller transportintensiva avtal
• 25-50 % gas och nollemisionför person-och lätta lastbilar
• Fossilfri drift eller minst euro VI för tunga fordon
• Kontraktsvillkor ska vara uppfyllt senast 12 månader efter avtalsstart
• Uppföljning efter 12 månader

Resultat just nu
Resultat
• 9 av 37 ramavtalsområden uppföljda senaste året
• 202 fordon
• 28 % fossilfria fordon
   – 43 % fossilfria lätta fordon
   – 20 % fossilfria tunga fordon
• 6 eldrivna lätta fordon
• 1 eldrivet tungt fordon

En hel del mer kom fram i de följande diskussionerna med Björn och Linda. Till exempel ville Björn inte använda uttrycker vegetarisk mat utan klimatsmart mat. När man skall gå från idé till upphandling är konsulterna ofta ovana. Nyckelord i för framgång i utvecklingen är samverkan och mer cirkulär ekonomi.