Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

En rekordkonferens att minnas

28 maj, 2023

Vice ordföranden har ordet

"Min namne Magnusson har en sällsynt talang att summera årskonferenser." Så skrev vår ordförande Martin Kruse i sitt senaste ordförandebrev. Vi får se om jag lyckas leva upp till de orden för jag har nämligen tänkt att ägna största delen av det här vice ordförandebrevet just till att övergripande summera vår årskonferens i Linköping.

 

För nu har det gått lite drygt fyra veckor sedan vi stängde konferensen. En konferens som blev den största i föreningens historia med över 1100 deltagare totalt, varav 70 deltog på distans och följde den digitala sändningen. Så först och främst vill jag rikta et stort tack till alla besökare, föreläsare, utställare och andra som bidrog till att vi fick en rekordkonferens att minnas. Värt att uppmärksamma är också att 900 av de totalt 1100 är SOI-medlemmar. Att vi kan samla så många av föreningens medlemmar samtidigt är förstås oerhört roligt.

 

Ser vi till det samlade omdömet om konferensen så har 90 % av de som deltog på plats svarat att helhetsupplevelsen var bra eller mycket bra. För de digitala deltagarna är siffran 86 %. Det ligger i nivå med tidigare år men vi ser också att de logistikutmaningar som ett stort deltagarantal för med sig har påverkat upplevelsen för en del besökare. Det är ofrånkomligt och i valet mellan att begränsa antalet deltagare eller att låta så många som vil delta så är valet enkelt. Vi vill alltid göra det möjligt för så många av föreningens medlemmar som möjligt att delta på konferensen utifrån de förutsättningar som gäller för det aktuella året.

 

Som vanligt så bestod konferensen av en mix av inspirationsföreläsare och sådant som mer direkt kopplar till våra olika yrkesroller. Det är alltid roligt att se att föreläsare som på pappret kanske inte väckt så stort intresse fullkomligt briljerar och blir årets stora snackis. Senaste åren kan väl kanske främst nämnas Olle Lundin (Jönköping 2018) och Jonas Christensson (Gävle 2017, han med de orange skorna). I år hette årets snackis Ingrid Olsson och hon bjöd på en tänkvärd och uppskattad föreläsning om klarspråk. Hela 97 % gav henne betyget bra eller mycket bra och jag vågar nog påstå att det är det högsta betyg en föreläsare fått på någon av våra konferenser. Nu är det upp till oss att ta med Ingrids budskap in i vår vardag.

 

Backar vi några år, närmare bestämt till Norrköping 2009, så var det första gången SOI-konferensen hade en "riktig" moderator. Då i form av Erik Blix. Innan dess skötte föreningens ordförande moderatorsysslan men i takt med att konferensen växte i storlek beslutades att det uppdraget bäst görs av någon annan. Sedan dess har vi haft både så kallade kändismoderatorer, alltså personer som framförallt är kända för andra saker men som också tar uppdrag som moderator, och mer renodlade proffsmoderatorer. Omdömena brukar variera och många besökare uppskattar kändisfaktorn medan andra kan uppleva att proffsmoderatorerna är bättre på att hålla ihop konferensen och att de dessutom är duktigare på ordning och reda-delarna. Årets moderator Johanna Samuelsson får nog räknas till den sistnämnda kategorin och det är väldigt roligt att se vilket fint betyg hon får av deltagarna. Över 90 % svarar att hon gjorde ett bra eller mycket bra jobb och det är faktiskt något högre än vad våra moderatorer normalt sett brukar få. Jag vill även passa på att nämna att Johanna var ett superproffs även bakom scenen. Med det menar jag att hon var en moderator som hjälper oss som arrangörer att tänka på saker vi kanske hade tänkt på eller på sådant som vi kan göra ännu bättre. Saker som direkt bidrar till en bättre helhetsupplevelse för konferensbesökarna.

 

Som jag nämnde inledningsvis deltog ungefär 70 personer på distans och följde den digitala sändningen. Denna möjlighet är något jag är övertygad om att vi kommer att erbjuda och sannolikt är det också samma upplägg som kommer att vara aktuellt. Det vill säga att den digitala sändningen utgörs av det som sker på stora scenen. Att göra en mer omfattande digital sändning där ljud och bild håller tillräckligt hög kvalitet är förenat med en produktionskostnad som måste motiveras av ett betydligt större deltagarantal och så länge som det fysiska deltagandet är så uppskattat och efterfrågat så är det där vi också måste lägga störst fokus.

 

En personlig reflektion är att jag tycker att enkätfrågorna som skickades ut vid olika tillfällen under konferensen tillförde en extra dimension som gav möjlighet till ett mer levande innehåll i några av programpunkterna. Definitivt något jag ser att vi kan ta med oss till nästa år. Svaren på frågorna är även sådant vi i styrelsen har användning av i föreningens löpande arbete eftersom det ger en fingervisning om vilka frågor föreningens medlemmar vill att vi driver.

 

Som vice ordförande i föreningen har jag förmånen att tillsammans med ordföranden dela ut utmärkelsen "Årets inköpare". Överraskningsmomentet där pristagaren i förväg inte har en aning om att hen är nominerad är lika roligt varje år. 2023 heter årets inköpare Emelie Stålberg från Micasa Fastigheter AB. Emelie tilldelades utmärkelsen för att hon är en utmärkt ambassadör för vår yrkeskår genom att skapa engagemang och positiva känslor kring inköpsfrågor i sin organisation. Stort grattis Emelie! Du kan läsa en intervju med Emelie i detta nyhetsbrev.

 

Senare den här veckan träffas styrelsen två dagar i Stockholm. Då kommer vi bland annat att starta upp arbetet med nästa årskonferens. Till stor hjälp i arbetet har vi alla värdefulla medskick vi fått deltagarutvärderingen av konferensen i Linköping. Väl mött i Malmö 16-18 april 2024.

Hälsningar

Martin Magnusson

 

Vice ordförande SOI