– nytt pris som belönar upphandlingar av fossilfria transporter
I ett pressmeddelande berättar BioDriv Öst om det nyinstiftade priset Upphandlingsnyckeln och möjligheten att till och med 30/10 nominera organisationer eller företag till priset. Man skriver följande.
I år delar BioDriv Öst för första gången ut priset Upphandlingsnyckeln för att uppmärksamma organisationer eller företag som på ett föredömligt sätt främjat fossilfria transporter i sina upphandlingar. Vem tycker du ska få Upphandlingsnyckeln 2024?
I över tio års tid har expertorganisationen BioDriv Öst hjälpt offentliga aktörer och företag i deras upphandlingsarbete.
– Offensiva miljökrav på fordon och drivmedel i transportintensiva upphandlingar är en av nycklarna i omställningen till en hållbar transportsektor. Det är även ett hantverk som kräver analys och eftertanke för att hamna rätt. Därför vill vi lyfta fram offentliga och privata transportköpare som tar vara på möjligheten att använda detta verktyg, säger BioDriv Östs VD Beatrice Torgnyson Klemme.
Pristagaren ska vara en person, en organisation eller ett företag som med upphandling som verktyg har bidragit till en hållbar omställning till fossilfria drivmedel och som visat på goda exempel för andra att följa.
Upphandlingsnyckeln kommer att delas ut varje år i samband med konferensen BioDriv Tinget, som i år arrangeras den 4 december i Stockholm.
– Det har nog aldrig varit så viktigt som nu att ta vara på den drivkraft som kan finnas i exempelvis en kommuns, en regions eller ett företags upphandlingar. Genomtänkta krav har potential att göra stor skillnad för en stärkt krisberedskap och med en låg reduktionsplikt får miljökrav på drivmedel ännu större betydelse för klimatet, säger Beatrice Torgnyson Klemme.
Skicka din nominering till info@biodrivost.se senast den 30 oktober. Vinnaren utses av styrelsen i BioDriv Öst Ideell förening som har instiftat priset.
Kontakta
Beatrice Torgnyson Klemme
VD BioDriv Öst
073-397 06 25
beatrice.torgnyson@biodrivost.se
* * *
Vad säger företagen om gemensamma upphandlingar av fossilfria drivmedel?
Alla vinner på tuffa och enhetliga krav på fossilfria transporter
Gemensamma och långsiktiga krav på fossilfria drivmedel i offentliga upphandlingar ger företagen möjlighet att vara med på den gröna omställningen med bibehållen konkurrenskraft. Det främjar näringslivets vilja och möjlighet att investera i nya fordon och ny infrastruktur – vilket i sin tur ökar vår krisberedskap. Här ger fyra transportföretagare sin syn på att offentlig sektor i Östergötland gjort en sådan överenskommelse.
– Transportföretag måste ligga långt fram i hållbarhetsarbetet för att vara attraktiva för kunderna och stå sig i konkurrensen. För kunderna skapar det mervärde och på sikt finns inget alternativ.
Det säger Fredrik Remneblad, VD på Renall som bland annat erbjuder avfalls- och återvinningslösningar. Deras första fossilfria fordon var en biogasbil för slamtömning. Den togs i drift redan 2002 tack vare Tekniska verkens satsning på biogas i Linköping.
– Vi vill vara med och leda utvecklingen, säger Fredrik Remneblad.
I Östergötland har länsstyrelsen, regionen och åtta kommuner enats om gemensamma och långsiktiga krav på fossilfria drivmedel i sina upphandlingar av fordon och transportintensiva tjänster. Näringslivet välkomnar detta. Då finns det en affär i att investera i fossilfri fordonsteknik och infrastruktur.
Alfredsson Transport kör många lastbilar på biodiesel och flytande biogas, men satsar även på el. Målet är att vara helt fossilfria 2025. De tecknar inga nya avtal med fossil diesel.
– Fuldieseln måste bort, säger VD:n Erik Alfredsson.
Han konstaterar att offentliga upphandlingar med offensiva men genomförbara krav sätter ett riktmärke för näringslivet och visar att det går att ställa krav och ställa om.
– Offentliga aktörer måste våga gå i bräschen.
Foria är ett stort transport- och maskintjänsteföretag med verksamhet i Östergötland. Där är Joakim Ivarsson logistikchef. Även han välkomnar tuffa krav och längre avtalstider i offentliga upphandlingar.
– Med längre avtalsperioder minskar riskerna med att skifta teknik till biogas och el investeringsmässigt, säger han.
Håkan Ekmyr, fordonschef på Martin & Servera, lyfter fram att den breda drivmedelsöverenskommelsen i Östergötland förenklar företagens omställning och ökar sannolikheten för en kostnadseffektiv omställning.
– Det är klart att ju fler som går ihop och ställer samma krav, desto lättare är det att förstå vilken riktning vi ska åt och vilka investeringar vi behöver göra. Offentliga aktörer som ställer tydliga krav på fossilfria drivmedel får stor påverkan utan att det behöver kosta mer vare sig för dem eller för oss. Offentlig sektor bidrar till att driva vår omställning, säger han.
Satsningar på drivmedel och infrastruktur för tankning och laddning av fossilfria transporter bidrar till regional utveckling och stärkt krisberedskap. Fungerande transporter är en grundförutsättning för att samhällsviktiga verksamheter ska fungera även i en kris. Fossilfria drivmedel som el, biogas, etanol och biodiesel kan produceras i Sverige och det osäkra omvärldsläget har aktualiserat vikten av att minska vårt importberoende och stärka försörjningstryggheten på drivmedel.
– Att inte lägga alla ägg i samma korg är alltid klokt, men när det gäller beredskap är det en nödvändighet, säger Jenny Knuthammar, tillförordnat länsråd och försvarsdirektör på Länsstyrelsen Östergötland.
För att säkerställa en riskspridning och diversifiering av drivmedel utgår drivmedelsöverenskommelsen från DRIV-modellen som har utvecklats av BioDriv Öst. Överenskommelsen i Östergötland kom till inom det storregionala projektet Fossilfritt 2030, som drivs av BioDriv Öst i samverkan med offentliga aktörer. Sedan tidigare har Örebro län en liknande avsiktsförklaring kring kravställning i upphandlingar. Och fler län är på gång!
– Vi ser fram emot att se resultatet av det. Här finns inga förlorare, bara vinnare – klimatomställningen, krisberedskapen, den regionala näringslivsutvecklingen och de offentliga organisationernas ekonomi, säger Beatrice Torgnyson Klemme, VD på BioDriv Öst.
Deltagarna i drivmedelsöverenskommelsen i Östergötland
Utöver Länsstyrelsen Östergötland och Region Östergötland ingår följande åtta kommuner i överenskommelsen: Linköpings kommun, Mjölby kommun, Motala kommun, Åtvidabergs kommun, Finspångs kommun, Vadstena kommun, Ödeshögs kommun och Ydre kommun.
Hela artikeln med transportföretagarna kan du ladda ner här.