Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Om styrelsearbetet

16 oktober, 2008

Senaste nytt från arbetet inom SOI:s styrelse

Styrelsearbetet har nu kommit igång ordentligt efter sommaruppehållet och vi har för avsikt att regelbundet informera om hur vi arbetar och vilka planer vi har.

Vi provar att genomföra de flesta styrelsemötena som telefonmöten för att hålla kostnaderna nere och för att spara tid. För att få telefonmöten att fungera krävs det att ärenden som skall upp till diskussion och beslut är ordentligt förberedda. Av denna anledning har vi strukturerat styrelsearbetet genom att fördela arbetet inom ett antal utskott. Utskotten har nu arbetat ett tag och det fungerar mycket bra. Styrelsemötena kan ta snabba beslut som baseras på ut-skottens förslag. Detta innebär också att vi frigör tid för viktiga diskussioner.

Utskotten är:

Administrations- och redaktionsutskottet (ARU), som handlägger och bereder ärenden avseende föreningens administration, ekonomi samt webbplats och övrig medlemsinformation.

Utbildningsutskottet (UU), som handlägger och bereder ärenden avseende kompetensutvecklingsaktiviteter.

Profil- och strategiutskottet (PSU), som handlägger och bereder ärenden av strategisk karaktär för medlemmen, styrelsen och föreningen.

Stipendieutskottet (SU), som handlägger och bereder ärenden avseende stipendier och årets inköpare.

Konferens- och aktivitetsutskottet (KAU), som handlägger och bereder ärenden avseende årskonferensen, regionala och lokala aktiviteter, temadagar och seminarier.

Förutom dessa telefonmöten genomförs tvådagars arbets- och styrelsemöten ett par gånger per termin. Vid styrelsemötet i Falun i september arbetade vi fram förslag till verksamhets-plan för 2009, ett utkast till beskrivning av SOI:s betydelse för utveckling av den offentliga upphandlingen, bl a med en beskrivning av upphandlarrollen. Stadgarna har gåtts igenom och förslag till smärre justeringar kommer att föreläggas nästa årsmöte.

Webbplatsen utvecklas kontinuerligt och i slutet av denna månad räknar vi med att funktionen med medlemssidor är ”i luften”.

Vi planerar att genomföra en löneenkät innan årsskiftet. Enkäten kommer att i huvudsak innehålla samma uppgifter som vid den förra enkäten för att kunna göra analyser om utvecklingen inom området.

Nästa ”stora” styrelsemöte genomförs i Norrköping i december och då kommer vi främst att behandla och diskutera förslag till budget för det kommande verksamhetsåret.

Till sist vill vi från styrelsen framföra att vi mycket gärna tar emot synpunkter, förslag och idéer för att fortsätta vår strävan efter att dels utveckla SOI och inte minst den offentliga upphandlingen och upphandlaren.

herrstalberg

Gunnar Stålberg
vice ordförande