Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

18 december, 2009

ordf dec 09

Nu är det snart dags att ta lite helgledigt men innan dess hoppas jag att ni tar er tid att anmäla er till årskonferensen. Tänk att det redan är dags att börja tänka på den! Jag vågar utlova ett riktigt intressant program där upphandlingen får nya perspektiv. Östersund som konferensort hoppas jag kan locka. Det är ju en mycket fin stad inte minst på vårvintern. Eftersom vi har lagt vår konferens måndag kväll till onsdag eftermiddag, är det också möjligt att i anslutning till konferensen passa på att idka vintersport. Jag har redan hört flera som planerar att tillbringa helgen före konferensen i Östersund.

Dessutom vill jag gärna att ni tänker på två viktiga saker inför årskonferensen. För det första måste motioner vara styrelsen tillhanda under januari månad. Och för det andra ser vi väldigt gärna att du är med och kommer med förslag till vem vi skall välja till Årets Inköpare.

Jag och Gunnar Stålberg har representerat SOI på Upphandlingsgalan, som gick av stapeln i Stockholm i början på december. Alvar Bogren, som många av er har träffat i utbildningssammanhang och som tidigare fått utmärkelsen ”Årets inköpare” av SOI, fick den här kvällen pris ”livslång insats för upphandling”. Den utmärkelsen är han verkligen väl värd. Dessutom var det fler SOI-medlemmar som hedrades: Björn Isaksson, Jönköpings kommun, blev årets upphandlingschef, Göran Larsson, Botkyrka kommun, fick pris som årets förnyare och Helene Molander, SLL fick utmärkelsen för årets upphandling. Det är inte utan stolthet jag har äran att representera SOI vid sådana här tillfällen.
Nationella upphandlingsstödet arbetar vidare i mycket högt tempo. Dagen efter lucia deltog jag på ett referensgruppsmöte där vi diskuterade genomförandeplanen och aktiviteter knutna till den. Det har kommit väldigt mycket och bra respons under dialogmötena så planen blir lite försenad. Den aviserade webbplatsen som skall bli ett bra stöd såväl för oss upphandlare som för leverantörerna lanseras i början på 2010.
Styrelsen har fått frågor om hur mycket vi engagerar oss i dialoger med branscher. Vi har inte resurser att engagera oss i det som vi ser som mer ”beställararbete”. Vi får propåer från livsmedelssektorn, kontorsmateriel, städ- och IT-brancherna för att nämna några. Styrelsens inriktning är mer att arbeta mot/med näringslivsorganisationer som Svenskt Näringsliv, Almega och Företagarna. Vi är också involverade på olika sätt i det arbete som både Konkurrensverket och Kammarkollegiet gör. I förra nyhetsbrevet fanns det med ett referat från en konferens om livsmedel där man kan få intrycket att vi engagerat oss i ett arbete med att ta fram mallar. För att inte det ska skapas en felaktig bild så vill jag redovisa att SOI inte har deltagit i något arbete med mallar sedan vi tog fram ett material till årskonferensen i Göteborg 2006 Vi har inte resurser för att engagera oss i insatser som rör beställarnas krav oavsett område. Vårt intresse måste vara fokuserat på själva upphandlingen dvs. vi ska inte arbeta med kravspecifikationer. Referatet skall ses som ett sätt att sprida kunskap om vad som händer i vår omvärld men innebär alltså inte att vi tagit aktiv del.

De av er som ännu inte valt helglektyr kan se framemot lagrådsremissen på förändringarna i LOU/LUF som skall införas nästa år. Det är ju sagt att det skall komma förenklingar men jag undrar??? Ni som hittar förenklingar får gärna höra av er och tala om vad jag missat.

 

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

önskar

Lisbeth Johnson


Ps Vi på upphandlingen i Halmstad har fått en tidig julklapp. Vi har fått klartecken till att utöka organisationen med en tjänst och en utredning är tillsatt som skall se över hur organisationen skall vara framöver. Ds