Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Vad gör ni i Växjö, David?

23 april, 2010

vinnare2010

Årets Inköpare blev alltså David Braic, som är upphandlingschef i Växjö kommun. Det kan vara värt att läsa SOI´s jurys motivering en gång till, eftersom den tydligt visar kopplingen till både den praktiska upphandlingsverksamhet som bedrivs i Växjö och de långsiktiga strategiska idéer som den hör ihop med.

”Årets Inköpare har mycket aktivt på hemmaplan visat vägen för att uppnå den vision och de långsiktiga mål som SOI arbetar för och är därigenom en verklig förebild för föreningens medlemmar.

Han har arbetat mycket med att stärka upphandlingens roll och betonat att upphandling är av strategisk betydelse och i detta arbete fått med sig både kommunledning och förtroendevalda. En tydlig central styrning införs vilket ger en lätt identifierbar roll för upphandlingsorganisationen.

Han är dessutom mycket aktiv och drivande vad gäller olika projekt.”


Växjö kommun ligger som bekant i Småland, har drygt 80.000 invånare och är bland annat känd för att ha ett långsiktigt strategiskt miljö- och klimatarbete med långtgående mål och många åtgärder. Målet är att bli en helt fossilbränslefri kommun och man har under senare år blivit omskrivna som Europas grönaste stad. För några år sedan genomförde ju också SOI sin årskonferens just här och i strålande vårväder.

vaxjohuset

SOI på årskonferens i Växjö


På upphandlingsavdelningen arbetar totalt nio personer och vi är naturligtvis nyfikna på hur man arbetar och med vilka förutsättningar och målsättningar.

Utifrån Växjös rykte som Europas grönaste stad (uttrycket präglades i ett program som BBC gjorde) så bekräftar David att miljöaspekten finns med i alla upphandlingar som kommunen gör och att man använder sig både av intern kompetens på området men också naturligtvis av den hjälp som bland annat Miljöstyrningsrådet har att erbjuda.

När vi sedan kommer in på bakgrunden till priset som Årets Inköpare hörs hur entusiasmen bubblar och David bekräftar glatt att han jobbat ”i 250 knyck” de två senaste åren för att få in sina idéer i både upphandlingsarbetet men också i kommunens hela inköpsarbete.

david_o_tornving

Mikael Tornving och David Braic på årskonferensen


Vid 45 års ålder har han hunnit skaffa sig en gedigen erfarenhet, först från den privata sektorn på ABB (gamla Svenska Fläkt), där han arbetade som entreprenadinköpare av miljövårdssystem med mera, från 1988 till år 2000. Den här tiden gav mycket erfarenhet av affärsverksamhet och affärsmässighet. Därefter har han arbetat som upphandlare på Växjö kommun fram till 2007 och under denna tid mognade idéerna kring hur kommunen borde arbeta i framtiden. Han sökte arbetet som upphandlingschef, i tuff konkurrens, och här fick han möjlighet att presentera sina idéer kring vikten av bra inköp.

För att kunna skapa en bra inköpsverksamhet krävs att strategin för den är förankrad ute i hela verksamheten, hos alla förvaltningar och bolag. I stället för att bara arbeta med de enskilda upphandlingarna måste man arbeta med strategiska verktyg för att förbättra hela inköpsverksamheten. Och för att detta skall bli möjligt måste beslutsfattarna se upphandlingsverksamheten just som ett strategiskt verktyg och se den förbättrings- och utvecklingspotential som finns inom räckhåll. Detta har man nu uppnått i Växjö och upphandlingsavdelningen är direkt underställd kommunchefen.

David berättar vidare om några av de viktigaste åtgärderna och programpunkterna i arbetet. E-faktura är en av de viktiga delarna för en kostnadseffektiv inköpsverksamhet och detta har man marknadsfört ute i alla kommunens verksamheter.

Nästa viktiga del är ett bra och användarvänligt inköpssystem, vilket kommer att finnas i drift från oktober i höst. Systemet kommer från Visma Proceedo och här kommer de som gör löpande inköp att hitta de produkter som kommunen har avtal på och man kan även märka de produkter där man har lägsta pris, de produkter som är KRAV-märkta med mera. Man kommer också att kunna hämta inköpsstatistik ur systemet, avtalstroheten kommer att öka och i praktiken får man alltså en tuffare och bättre internkontroll. Detta innebär ju också i förlängningen att leverantörerna vet att det kommunen upphandlar, det kommer man också att få leverera, vilket i sin tur innebär att man kan lämna sina bästa priser.

Och för att detta skall fungera så bra som möjligt skall alla inköp göras av certifierade inköpare ute i verksamheten, som är utbildade i både systemet och i de bärande tankarna och idéerna bakom. Allt för att få en bättre avtalstrohet och bättre inköp i alla kommunens verksamheter.

Ytterligare en mycket viktig del är den samordnade varudistributionen. Leverantörerna får en adress att leverera till, kommunen kan bygga en bra logistik och åka med fullastade bilar. Här finns fördelar både avseende miljö- och säkerhetsaspekter och samtidigt öppnar man upp för bättre konkurrens och fler små leverantörer. Miljöpolitik och näringslivspolitik hand i hand kan man säga. Och David bekräftar gärna att man tittat noga på bland annat Borlänges och Halmstads erfarenheter av denna modell.

David kommenterar också Christina Rambergs föredrag på SOI´s årskonferens och säger att visst spänner hon bågen hårt och försöker att provocera men här finns verkligen en bärande tanke att ta fasta på och ta lärdom av.

Slutligen nämner David att man sköter många stora upphandlingar även åt länets övriga sju kommuner och att han hoppas och tror att samma strategiska tänk kommer att sprida sig även hos dessa. Det är inte bara den goda affären i varje enskild upphandling som skall vara i fokus utan hela den kommunala inköpsverksamheten och därmed den kommunala ekonomin.