Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

31 augusti, 2011

ordforaraug11

Nu börjar det kännas på mer än ett sätt att hösten är på väg. Ute blåser det och regnet vräker ner, almanackan börjar få allt mindre disponibel tid.

Vi har en förhoppningsvis spännande tid att se fram emot. Upphandlingsutredningen kommer med ett delbetänkande, som innehåller en kartläggning av hur offentlig upphandling ser ut och identifiering av problemområden. EU-kommissionen har publicerat en grönbok och aviserat att den kommer med förslag på nya förenklade regler i slutet på 2011. Förhoppningsvis kommer fokus än mer att bli på att göra affärer och mindre på processuella frågor.

Utåtriktade aktiviteter och att delta i debatten är viktigt för oss. Vid senaste styrelsemötet påbörjades utvärderingen av SOI:s deltagande i Almedalen. Så här långt har styrelsen konstaterat att SOI bör vara på plats i Almedalen även nästa år och att det bör vara en återkommande aktivitet för SOI.

Efter Almedalen är det kvalitetsmässan i Göteborg i november som blir en möjlighet för oss att synas och att påverka. Vi kommer att delta med en monter och på några seminarier. Torsdagen den 17 november har ett s.k. inköpsspår. Har ni möjlighet så boka in detta i era kalendrar.

Att upphandling är ett ämne som är på mångas läppar nu är skoj. Det enda som saknas är att Myndigheten för yrkeshögskoleutbildning skall inse att upphandlare är ett bristyrke numera. I fjol avslog de ansökningar från utbildningsföretag med motivering att de inte kunde se något behov av upphandlare. Hoppas de kommit på bättre tankar inför årets bedömning. Upphandlings-/inköpsorganisationerna växer samtidigt som det är generationsväxling på gång. Detta är något som SOI måste ägna mer uppmärksamhet åt än vi hittills gjort.  Jag blev därför både glad och rejält förvånad när jag fick ett samtal från Lunds universitet idag. De ville ha in ett avsnitt om offentlig upphandling som en del i en kurs ”Supply Chain Management” som ingår i ett mastersprogram. De hade konstaterat att de mest pratade om inköp i privata näringslivet och nu ville de bredda sig. Vårt eget arbete med kompetensfrågor, certifieringsprogrammet, känns också väldigt angeläget.

Vi behöver hålla våra register aktuella. Jag vill vädja till er att gå in på vår hemsida och kontrollera att uppgifterna på er är korrekta. De som håller i Upphandling24:s prenumerationsregister får ibland samtal om att adressen skall korrigeras. De har inte tillgång till våra adresser och kan således inte rätta till felaktiga adresser. SOI skickar över en adressfil inför varje tidningsutgivning så det är den som måste vara korrekt.

Samtidigt som ni stämmer av era egna uppgifter kan ni passa på och titta i registret bland medlemmarna vilka som är lämpliga att nominera till styrelsen och övriga poster som skall väljas av årsmötet. Valberedningen vill säkert ha många nomineringar inför sitt viktiga arbete. På årsmötet i Karlstad är det ordförande och fem ledamöter i styrelsen som är på val/omval, liksom revisorer och valberedning.

För några dagar sedan kom nyheten att Peter Lindblom på KKV kommer att gå i pension den 1 december. Det var ett för mig mycket oväntat besked och jag kommer att sakna Peter. Han har med sitt lugn och sin erfarenhet av hantverket varit en bra partner att diskutera upphandlingsfrågor med. Jag har respekt för hans beslut och håller med om livet består av mer än jobb och upphandling.

Lisbeth Johnson