Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Lisbeth Johnson hos KKV och på Upphandlingsdagarna

22 februari, 2011

lisbeth jsvh

I januari höll Konkurrensverket ett mycket välbesökt seminarium, med över 400 deltagare, där man presenterade de nya rättsmedelsdirektiven. Man berättade också hur man har tänkt sig att arbeta med frågan om anbudskarteller och om hur man skall arbeta med otillåtna direktupphandlingar.


SOI’s ordförande, Lisbeth Johnson, var inbjuden att vara moderator på seminariet, vilket hon såg som ett mycket hedrande uppdrag. Och kanske skall man se det som en bekräftelse på det som både KKV’s generaldirektör, Dan Sjöblom, och chefen över tillsynen av den offentliga upphandlingen, Peter Lindblom, betonade. Det är inte upphandlarna vi skall jaga. Från KKV’s sida har man en noggrant genomtänkt strategi kring hur man skall arbeta och det lär förmodligen inte dröja så länge innan de första fallen dyker upp i domstol, gällande till exempel felaktigt genomförda byggentreprenader och andra otillåtna direktupphandlingar.

* * * * * * *
Ett av de mest uppskattade föredragen på Upphandlingsdagarna, med väldigt många åhörare, var när Lisbeth Johnson gav erfarenheter från införandet av e-upphandling i Halmstad, där hon är upphandlingschef. Vi fick en levande bild av den process som ledde till förändring och ny teknik, av hur Lisbeth och hennes upphandlingskollegor systematiskt jobbade sig framåt och där alla var delaktiga i arbetet, vilket Lisbeth menar är avgörande för framgång. Tre av fem hos oss är 50+ och vi hade bara en teknikintresserad medarbetare, så det är viktigt att systemet är begripligt och fungerar för alla.


– Vi visste att Jönköping hade klarat dubbelt så många upphandlingar som tidigare, efter att man införde e-upphandling. Och vi visste vad vi ville uppnå. Minskad administration och fokus på innehåll, förstudie och uppföljning. Syftet var inte att spara pengar, däremot att göra fler upphandlingar, fler och bättre affärer.
 

– Vi visste också att vi ville ha ett webbaserat system, vi skannade marknaden, gjorde studiebesök, tog referenser och kollade hur supporten fungerade, inte bara mot oss utan även mot leverantörer. Så småningom landade vi hos TendSign som ju numera ägs av Visma. Vi har också fått lägga mycket jobb på att skapa mallar. Men det är värt arbetet och den allra största vinsten är att vi nu kan lägga tid på rätt saker, fokus ligger på upphandlingens innehåll och den goda affären. Vi har faktiskt fått in fler anbud än tidigare, sedan vi började med e-upphandling, men vi vet inte om det är därför eller om det var finanskrisen som kom samtidigt som vi införde systemet som gjorde att fler företag ville vara med i offentlig upphandling. Och det är faktiskt de små leverantörerna som är mest nöjda, de har lättare att anpassa sig till vårt system och till att bara svara på de frågor vi vill ha svar på. De stora leverantörerna har ofta färdiga strukturerade dokument som de vill pracka på oss, oavsett om vi behöver dem eller inte. Och det accepterar vi inte, vi vill bara ha svar på de frågor vi har bestämt oss för.


– Jag tror att i framtiden kommer ett lättanvänt elektroniskt system att vara ett starkt argument när man skall värva nya upphandlare. Och siktet framåt är ett elektroniskt beställarsystem och elektronisk faktura. Hela inköpsprocessen skall vara elektronisk i framtiden och vårt fokus skall vara på den goda affären!