Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

22 november, 2011

ordforarnovx11

Nu börjar allt fler diskutera upphandlingsfrågor, i och för sig ofta från ett negativt perspektiv men ändå. Den senaste tiden har den överprövade vaccinupphandlingen gjort att problem med överprövningar och det stillestånd som inträder under rättsprocessen blivit en fråga för allt fler. Det kan möjligen komma något positivt ur detta – kanske kan vi hoppas på att få göra en ”förhandlad upphandling utan annonsering” för att lösa akuta behov under den tid som rättsprocessen pågår.

Att ingen upphandling kan bli bra utan en genomarbetad affärsstrategi eller förstudie har vi länge känt till. Att följa upp en verksamhet och ett kontrakt är lika självklart. Problemet är många gånger att resurser och organisation för detta arbete saknas. Jag har svårt att förstå att man kan gå ut i en upphandling utan att ha klart för sig hur uppföljningen skall gå till och att man säkerställt att det finns resurser för detta nog så viktiga arbete. En bra affär är inte endast den del som är mellan upphandlingsannons och avtalstecknande. Vi måste visa på att hela anskaffningsprocessen måste fungera. Dessutom måste vi troligen bli bättre på att följa upp den egna verksamheten också men det ligger lite utanför vårt uppdrag – att säkerställa en bra affär.

I veckan som gick var SOI representerat med en monter på kvalitetsmässan i Göteborg. Vi hade tagit fram roll-ups, visitkort och profilkläder. På våra skjortor stod ”Fråga mig om offentlig upphandling”. Styrelsen och några medlemmar representerade oss i montern. Vi kom i kontakt med många som vi vanligtvis inte pratar offentlig upphandling med, förvaltningschefer, ekonomer och personalchefer bland annat. Vi pratade upphandlingens plats i organisationen, kompetenskrav, svårigheter vid rekrytering och vad föreningen står för. Det var många som lämnade visitkort till oss för att de ville prenumerera på vårt nyhetsbrev. Vi hade en tävling med frågor som skulle besvaras med ”ja” eller ”nej”. Vi försökte på det viset ta död på en del myter om offentlig upphandling. Priset i tävlingen är en plats på årskonferensen i Karlstad. Det var riktigt stimulerande att diskutera upphandlingsfrågor på det här sättet och jag, och jag tror övriga från styrelsen instämmer, kände att vi hade fått ett bra genomslag för våra frågor.

Det känns helt rätt att SOI nu börjar synas på andra arenor än de där ”bara” upphandlare syns. Vi måste få fler att inse upphandlarens roll och då måste vi gå utanför våra vanliga nätverk.

Anders Wijkman deltog på mässan och gav en försmak av vad hans delbetänkande kommer att innehålla. Av redogörelsen kunde jag dra slutsatsen att de problemområden han identifierat stämmer väl överens med SOI:s bild. Nu vidtar en remisstid, lite väl kort och det beror på att utredningens slutbetänkande skall komma redan i juni 2012. I delbetänkandet lyfter utredningen fram ett antal områden som den sedan skall arbeta vidare med för Anders har bara fram till sommaren 2012 att komma med förslag till åtgärder. När ni läser detta har utredningen presenterat sitt delbetänkande och jag vill gärna få era spontana reaktioner. Vi kommer att beakta dem i vårt remissvar och jag tar också med mig dem i det fortsatta arbetet .

Upphandlingsstödsutredningen har påbörjat sitt arbete. Som jag skrev i förra ”ordförande har ordet” är Björn Bergström utsedd till expert i utredningen. Utredaren kommer precis som Anders Wijkman att jobba utåtriktat och träffa olika aktörer för att få en bild av hur vi ser på stödet. Jag blev intervjuad i förra veckan och jag räknar med att det är fler medlemmar som kommer att kontaktas av utredningen.

Det är många medlemmar som har hört av sig till någon i SOI:s styrelse angående de metoder som SKI använder för att få med sig så många kommuner och landsting som möjligt i sina ramavtal. Irritationen är tydlig och jag har tagit upp våra synpunkter med företrädare för SKI, hittills dessvärre utan synligt resultat. Eftersom det finns en stor potential i SKI:s verksamhet till nytta för våra medlemmar ser vi ett behov av att fortsätta att framföra våra synpunkter men de behöver uppenbart tyngre ammunition. Det kan förhoppningsvis bli resultatet om vi kan hänvisa till en tydlig medlemsopinion. Så, hör av er till någon av oss i styrelsen med era synpunkter på det sätt som SKI arbetar. Vi sammanställer sedan det som kommer in och för det vidare till SKI.

Det har börjat komma in nomineringar till ”årets inköpare”. Det är kul att ta del av era motiveringar. Jag kan konstatera att vi har många duktiga medlemmar som jobbar i det tysta. Det är bra att de lyfts fram och vi tar mer än gärna emot fler nomineringar. Har du någon extra duktig kollega/medarbetare i din närhet?

Motioner vill styrelsen också gärna få in. Vad tycker ni vi skall jobba med eller driva för frågor? Lämna motioner senast i januari månad så att kan vi behandla dem på årsmötet i Karlstad.

Dessutom skall ett antal personer väljas till olika uppdrag av årsmötet. Vilka vill ni se som era representanter? Tipsa/föreslå valberedningen på kandidater till de val som skall göras. Det är ordförande och fem ledamöter i styrelsen som är på val/omval samt revisorer och valberedning.

Lisbeth Johnson