Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

24 april, 2012

ordforarapril12

”Lysande utsikter” - Offentlig upphandling i rampljuset

Ja, det har redan gått en månad sedan vi sågs i Karlstad, tiden rinner iväg snabbt. Det jag som ordförande tyckte var extra intressant att ta del av var alla de synpunkter som kom upp under workshopen ” SOI i framtiden? Vilka utmaningar står SOI och våra medlemmar inför?” Det var mycket matnyttigt som styrelsen nu fått i uppdrag att ta hand om. Jag återkommer i kommande ”ordförande har ordet” om hur vi i styrelsen arbetar vidare med materialet.

Jag tyckte också det var härligt att se engagemanget hos alla. Glädjen och stoltheten över det arbete som vi gör. Jämfört med för några år sedan har vi verkligen rätat på ryggen.



Det har kommit både ris och ros i utvärderingen så här långt. Dessvärre har vi haft problem med utskicket om utvärderingen. Ni som var på konferensen och inte fått mail om utvärderingen av konferensen: snälla kontakta kansliet via mail ” soi@www.soi.se” och be att få en länk till enkäten skickad till er. Vi vill ha alla synpunkter så vi får reda på vad vi bör utveckla till nästa årskonferens.

Stöd till nätverksbyggande är en fråga som styrelsen kommer att ta tag i under året. Ni som vill göra en insats; kansliet kan hjälpa till och ta fram adresslistor för inbjudningar och det finns särskilt avsatta medel i budgeten för lokala/regionala aktiviteter. Det som krävs är egna initiativ, hör av er så hjälper vi till.

I slutet på maj kommer styrelsen att ha ett heldagsmöte. Då kommer vi bl a att diskutera styrelsens interna organisation. Vi har tidigare arbetet i utskott men kommer nu att arbeta projektorienterat. Ett projekt som kräver insats direkt är certifieringsarbetet. Nu kommer det att övergå från en uppbyggnadsfas till en driftsfas. Ta del av vårt material på hemsidan (kommer snart) och anmäl dig till certifieringen!

SOI i Almedalen och på KOMMEK är två andra projekt som nu båda är i en intensiv planeringsfas. I Almedalen kommer det att hållas ett antal seminarier som berör upphandling. Delar av styrelsen och några medlemmar kommer både att delta på seminarierna och också bevaka dem som åhörare. På tisdagen den 3 juli genomförs en sk upphandlingsdag med många olika teman.

På KOMMEK som genomförs i Malmö i slutet på augusti kommer vi att ha en monter som vi hoppas kommer att få många besökare som vill diskutera upphandlingsfrågor med oss.
Vid de här tillfällena kommer vi också att ha en tävling där deltagarna får svara på frågor om upphandling. Det är ett bra sätt att få kontakt med besökarna. Ni som själva medverkar på mässor och vill ha tips på frågor hör av er till oss så förmedlar vi det material som vi har.

Med de här orden börjar jag det nya verksamhetsåret.  Tack för det förnyade förtroende jag fått, jag skall göra mitt bästa för att möta det.

Lisbeth Johnson