Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Årskonferensen tisdag

27 mars, 2012

Tisdag förmiddag i Karlstad

Vår ordförande Lisbeth Johnson inledde med att berätta om hur SOI har utvecklat det mer utåtrikade arbetet och dialogen med omvärlden. Hon pekade på SOI’s nya roll ups, med texterna ”Vi slår hål på myterna om offentlig upphandling” ”Diskutera offentlig upphandling med oss”, Bra offentliga affärer” och berättade att de togs fram till Kvalitetsmässan i Göteborg, där ett frågesportformulär hjälpte till att få igång diskussioner med politiker och beslutsfattare. Vi vill synas mer och i år satsar vi åter i Almedalen, där vi även vill få med de lokala upphandlarna). På KOMEK, Kommunalekonomiska mässan, nämndes i fjol nästan inte ordet upphandling, det skall vi ändra på i år. Vi har skaffat tröjor där det står ”Diskutera offentlig upphandling med oss”. Och, alla medlemmar, hjälp oss gärna i Almedalen och på KOMEK avslutade Lisbeth.

lasse karlsson

Vår moderator Lasse Karlsson började med att konstatera att FOI är en mer diskret inköpsorganisation än SOI, innan han presenterade professor Björn Axelsson, som skulle ge oss lite input kring de tankar och teorier som finns bakom SOI’s nya certifieringssystem. Björn har forskat på organisationsfrågor och strukturella inköpsfrågor
och resonerade kring den goda affären/det goda inköpsarbetet. En omfattande dokumentation kring SOI’s utbildnings/certifieringskoncept kommer inom kort upp på hemsidan.

bjorn axelsson 2012

Glädjande nog kunde Björn avsluta sitt anförande med att, tillsammans med Lisbeth och utbildningsutskottet presentera de fem första certifierade upphandlarna enligt det nya konceptet. De är;
Anders Berg, upphandlingssamordnare i Västra Götaland.
Sven Bohlin, upphandlare i Umeå
Jonas Lundin, upphandlare och projektledare på SVT
Martin Magnusson, upphandlingskonsult inom Landstinget Värmland
Pia Sundell, upphandlare i Borlänge kommun

certifierade 2012

Dessa fem har klarat testet och erhåller”SOI-certifikatet – Strategisk upphandlare 2012”.

Omvärldsbevakning

omvarldsbevak

Trender och omvärldsbevakning presenterades av omvärldsanalytiker Bengt Wahlström.

Grön teknik är lättare att skapa än en ny livsstil, konstaterade Bengt. Han citerade krönikören Rolf Gustavsson som skrev i SvD; Återstår bara att ställa om till en långsammare livsstil. Det blir alltmer brådskande att sänka tempot.

Ett citat kring utbildning; Vi behöver förbereda studenter för arbeten som ännu inte finns, som använder teknik som inte är uppfunnen, för att lösa problem som vi ännu inte uppmärksammat.

Digitala infödingar är födda efter 1980, digitala invandrare, född 1979 eller tidigare i det analoga samhället, föredrar text, en sak i taget och linjär information.

De nya kompetenserna
Digital kompetens
Lära att lära
Social och medborgerlig kompetens
Initiativförmåga och företagaranda

Vi fick också en rad exempel på både problem, möjligheter och utmaningar, i dag och i morgon, i den offentliga upphandlingen. Det kommer att handla om att upphandla resultat snarare än produkter och tjänster.

”Det är inte svårt att få in de innovativa tankarna. Det svåra är däremot att få ut de gamla tankarna.”

catharina lind

Efter en bensträckare och ett festligt och fräckt uppträdande av ”Dans i Värmland blev det dags för Catharina Lind, expert inom inköp, att tala om strategiska inköp. Vad är strategiska inköp? Ett sätt att nå långsiktiga mål i samverkan med våra leverantörer. Vilka är era kunder? För mig är strategiska inköp ett sätt att hålla kunden nöjd, ett sätt att öka sina marknadsandelar i en konkurrensutsatt värld.

För mig är kunden den som i slutänden använder det som köps. Vi måste hålla isär intressenter (t ex skattebetalare, politiker) och kunden. Varje inköpsorganisation är unik, strategiarbetet kan man inte lämna till någon annan.

Catharina problematiserade också hur olika personlighetstyper fungerar i förhållande till olika arbetsuppgifter som finns i en inköps-, produktions- eller försäljningsorganisation och hur detta påverkar hur de olika delarna i organisationen kommer att fungera i den dagliga verksamheten.

Mera information kommer senare i dag.