Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

25 april, 2013

bbordforarapril_13

Offentliga affärer har i princip funnits sedan bildandet av nationalstaten för ungefär 500 år sedan. Då var fokus att köpa bemanningstjänster (legosoldater) och livsmedel. Intressant nog är dessa två områden i fokus än idag om än på ett lite annat sätt. De offentliga affärerna har utvecklats mycket under dessa år och mycket av utvecklingen har skett i positiv riktning. Inte minst omsättningen har ökat. När jag började arbeta inom området i början av 2000-talet sade man att omsättningen låg runt ca 350 miljarder per år. Detta har ökat successivt och häromdagen kom en rapport som pekade på 1200 miljarder. Jag hoppas att den enskilda organisationen kan redovisa detta för egen del och visst vore det intressant att kunna räkna fram en sann siffra baserat på detta. Samtidigt kan man konstatera att, oavsett om det rör sig om 650 eller 1200 miljarder är det en tillräckligt stor del av de offentliga medlen för att ta de offentliga affärerna på allvar. Detta sker också idag i stor utsträckning i form av utredningar, debatter, granskningar m.m. Det är bra och nödvändigt med ett ökat fokus på resultatet av de affärer som sker. Här någonstans kommer SOI in. Föreningen har en historia som går tillbaka drygt 30 år, alltså långt före dagens relativt omfattande regelverk. Ett antal framsynta personer såg dock redan då värdet av att göra goda affärer och värdet av att försöka samla de som arbetar professionellt med detta.

Idag består föreningen av mer än 1200 medlemmar, varav ungefär 500 kom på den senaste årskonferensen. Fantastiskt roligt! Jag tror inte att det är många föreningar som har en så hög deltagandegrad. Nu väntar vi på utvärderingen av konferensen, men jag har så här långt bara hört positiva kommentarer. I samband med årskonferensen valdes en ny styrelse. Sju av oss har varit med i styrelsen tidigare, men det har tillkommit fyra nya personer. Det ska bli riktigt spännande att arbeta med denna nya grupp, där det finns en mycket hög kompetens och dessutom en spännande variation i bakgrund! Styrelsen är spridd över landet och det kommer därmed av naturliga skäl ta ett tag innan vi arbetat ihop oss. Framför oss ligger dock de aktiviteter som redan är planerade, d.v.s. att svara på Upphandlingsutredningens remiss, att delta i Almedalen och att under hösten medverka på Kvalitetsmässan. Sedan kommer styrelsen att forma sitt arbete utifrån den av årsstämman antagna verksamhetsplanen. Frågor om upphandlarnas status och kompetens kommer därmed att även fortsättningsvis vara viktiga. Vi kommer dock även att fokusera på hur, och var, föreningen hörs och syns, vem vi arbetar med och hur vi kan bli bättre på att utgöra en plattform för t.ex. erfarenhetsutbyte.

Lisbeth, i egenskap av ordförande, Pia-Britt, Birgitta och Gunnar har under en lång tid bidragit mycket positivt till den utveckling som redan varit. Tack för ert arbete och engagemang! Nu fortsätter arbetet med en ny styrelse och jag är glad att kunna få vara en del av detta. Även om vi har kommit en bra bit på vägen återstår en del arbete innan vi kan säga att vi är nöjda. Styrelsen kommer att verka i den redan fastslagna riktningen, och även fortsättningsvis se den offentliga affären som bestående av flera olika komponenter, där upphandlingsjuridiken är en del, men där förarbete och resultat är ännu viktigare. Jag hoppas att ni som är medlemmar i föreningen vill delta aktivt i detta arbete. Hur mycket styrelsen än arbetar kommer föreningens framgång ändå att vara beroende av det övriga medlemsengagemanget. Ett sådant positivt exempel är årskonferensen som jag nämnde ovan. Det finns dock utrymme för andra typer av medlemsengagemang. Kontakta oss gärna om ni har en idé eller vill bidra på något sätt!

På återhörande

Björn Bergström