Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Pressmeddelande 8 april 2013

8 april, 2013

”Offentlig upphandling är inte bara en lag som ska följas”


Föreningen Sveriges Offentliga Inköpare vill stärka yrkeskårens kompetens och ge upphandlaren tillträde till de offentliga finrummen. ”Offentlig upphandling är en affär som ska ge stora mervärden till välfärden och myndigheters uppdrag och är inte bara en lag som ska följas. För det behövs proffs som inte bara kan räkna och tolka paragrafer, utan är duktiga affärsmän och -kvinnor som får beslutsfattarnas förtroende att delta i de strategiska samtalen.” Nu satsar föreningen själv på en certifiering och håller i dagarna en fullsatt konferens i Västerås.

Lisbeth Johnson, ordförande i SOI, Sveriges Offentliga Inköpare, menar att upphandlare/inköpare kommit att bli ett mycket viktigt yrke i offentlig sektor. Successivt har en allt större del av den offentliga verksamheten lagts ut på privata aktörer. Värdena som upphandlas varje år är astronomiska och det är upphandlingstillfället som definierar relationerna och spelreglerna mellan myndigheten och leverantören. Medias granskning av välfärd och offentlig sektor har helt logiskt oftare kommit att handla om detta. SVT:s granskning av Arbetsförmedlingens leverantörer är det mest aktuella fallet.

Offentlig sektor måste vässa sin kompetens som beställare ända uppifrån toppen och investera tid och resurser i bra upphandlingar och ordentlig uppföljning. Upphandlaren måste kunna axla en tyngre roll som kan vägleda verksamheten till att göra goda och hållbara affärer. Som ett led i detta satsar SOI på en egen certifiering, med högt ställda krav på djup och bred kompetens.

”Upphandlingsmomentet är alldeles för viktigt för att förminskas till något som handlar om juridik och matematik. Där har vi en av våra största utmaningar idag”, säger Lisbeth Johnson. SOI:s medlemmar är oerhört kompetenta och kunniga på sitt område men har många gånger ett alldeles för snävt uppdrag. I upphandlingsmomentet hamnar fokus ofta på att inte göra fel enligt LOU (Lagen om Offentlig Upphandling). Uppdragsgivarna vill till varje pris undvika att hamna i en överprövning, vilket innebär att man förlorar siktet på det väsentliga målet – den nytta affären ska skapa. För att kunna driva igenom en stor affär räcker det inte att man kan tolka LOU. Du måste ha en djupare affärskunskap och förstå drivkrafterna i näringslivet, du måste kunna formulera kraven från verksamheten så att leverantörer förstår vilka förväntningar som finns och samtidigt hitta spelregler som gör att leverantören gör sitt yttersta och presterar på topp hela avtalsperioden. En professionell upphandlare behärskar dessa grenar. ”Vi vill med certifikatet visa på tyngden i yrket, stärka vår roll och höja statusen”, avslutar Lisbeth Johnson.

SOI:s certifiering bygger på att man ska behärska fem olika kompetensområden och de testas genom intervjuer och skriftliga prov: Organisation – Juridik – Ekonomi – Affärsmannaskap – Kommunikation.

SOI håller i dagarna sin stora årskonferens, denna gång i Västerås. Temat för konferensen är ”Professionella offentliga affärer – kräver en stark yrkeskår” Det kommer att bli fullsatt i kongresshallen när över 600 upphandlare träffas för att fördjupa sig i de fem kompetensgrenarna. Trycket och behovet av att fylla på kunskap är stort i takt med att kraven på upphandlaren ökar.
För program till årskonferens –  läs mer

För mer information om certifieringen, se: http://www.soi.se

Kontaktpersoner:
Lisbeth Johnson, Ordförande: mobilnr 0708-582555, lisbeth.johnson@halmstad.se
Eva-Lotta Löwstedt Lundell, ansvarig extern kommunikation:  mobilnr 0702-703798

lisbeth_ny_outlinelill

Lisbeth Johnson, Ordförande SOI

Om SOI:
SOI – Sveriges Offentliga Inköpare, är en allmännyttig och ideell och förening som bildades i november 1979 med medlemmar verksamma inom området offentlig upphandling. Antalet medlemmar uppgick vid årsskiftet 2012/2013 till närmare 1 250. Föreningen är en medlemsorganisation vars ändamål är att aktivt verka för utveckling och effektivisering av den offentliga upphandlingen och hela inköpsprocessen. Detta sker bland annat genom att stödja medlemmarnas kompetensutveckling, genom opinionsbildning, debatter och remissyttranden. Viktiga inslag för att nå föreningens mål är engagemang och medverkan i lokala, regionala och nationella nätverk samt genom dialog och samverkan med berörda myndigheter och branschorganisationer. SOI medverkar till att offentliga medel används på ett effektivt sätt.