Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

21 februari, 2013

ordforarfeb_13

Styrelsen har  tecknat avtal med ett nytt kansli. Vår nuvarande leverantör Visma Opic valde att säga upp avtalet för knappt ett år sedan. Styrelsen är mycket nöjd med det arbete som kansliet gjort och vill tacka för allt stöd vi fått från dem. Ny ansvarig för vårt kansli blir Föreningshuset AB. Utifrån hur de lämnat anbud och presenterat sig för styrelsen så ser jag mycket fram emot att arbeta med vår nya partner.

Styrelsen har blivit inbjuden att deltaga i ett projekt som IVA jobbar med. Projektet handlar om att se vad man kan lära av Norge när det handlar om leverantörsutveckling. Björn Bergström har medverkat i en paneldebatt och Egil Nylén i en studieresa till Norge. Jag ser med spänning fram emot deras rapportering som skall komma på vår hemsida.

Idag har jag varit på en konferens som SIQ (Institutet för Kvalitetsutveckling) anordnade. Den handlade om hur man ställer kvalitetskrav på ett systematiskt sätt och hur man kan få trovärdighet i utvärderingsresultaten. Det är alltid roligt att bli inspirerad av hur andra gjort och få lite tips och idéer som man kan ta med hem. En av sekreterarna i Upphandlingsutredningen, Magnus Arnek, var på plats. Han kommenterade delar av Upphandlingsutredningens arbete utan att släppa några detaljer om innehållet. Vi får vänta tills den 5:e mars då utredningen överlämnas till regeringen. Magnus tog också upp sin personliga åsikt att relativa utvärderingsmodeller borde förbjudas. Det är tydligen fortfarande den vanligaste utvärderingsmodellen när man väljer ”ekonomiskt mest fördelaktiga” anbud. Jag kan konstatera att det finns många diskussionsämnen när det gäller upphandling.

Kompetenskraven på oss som arbetar med upphandling ökar allt mer. De affärer som görs blir allt mer komplexa. Hur skall vi kunna möta detta? Och hur visar vi vilken kompetens vi har?

SOI har som ni vet tagit fram en certifiering. Vi vill att våra medlemmar skall ha ett bevis på sin kompetens. Vi har konstaterat att det finns en viss tröghet i att få intresserade att anmäla sitt intresse för certifieringen. Delvis beror nog det på att det hittills inte har funnits anpassade utbildningar som leder till certifiering. Sådana utbildningar erbjuds nu och det borde innebära fler ansökningar framöver.

Vi har också fått signaler från ett par upphandlingschefer att man är lite rädd att certifiera sina upphandlare, då risken ökar att de blir ännu mer attraktiva för andra arbetsgivare. Vi tror dock att det å andra sidan underlättar att locka till sig duktiga upphandlare om de får chansen att vidareutbilda och även certifiera sig. Här hoppas jag att det långsiktiga målet att stärka upphandlingsyrket får vara utslagsgivande för vårt agerande. SOI:s styrelse är övertygad om att ”certifiering SOI” är ett bra upplägg och nu är det upp till upphandlingschefer och upphandlare att ta till sig denna möjlighet. Nästa tillfälle till certifiering är den 17 april

Handlingar till årsmötet håller på att tas fram. Det är dels en summering av föregående år – har styrelsen fullgjort sitt uppdrag? – dels tittar vi framåt – vad vill vi arbeta med framöver? Verksamhetsplanen och budget för 2013 är viktiga styrdokument för styrelsen. Årsmötet i Västerås den 10 april är din chans att tycka till om framtiden. Jag hoppas du tar den! Tyvärr har vi inte fått in några motioner men det går alltid att komma med förslag till styrelsen löpande under året. Nominering till årets inköpare tar vi också emot.

Som vanligt kommer årskonferensen att bli välbesökt. Vi är uppe i samma anmälningsnivå som vi haft de senaste åren och än finns tid att anmäla sig. Det kommer att bli ett bra tillfälle till att träffa kollegor och prata om gemensamma frågor och som vanligt lyssna till spännande föreläsare.

Lisbeth Johnson