Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Lisbeth Johnson kommenterar Upphandlingsutredningen

8 mars, 2013

lisbeth_ny_outlinelill

Den 5:e mars 2013 har  Anders Wijkman överlämnat slutbetänkandet från Upphandlingsutredningen ”Goda affärer - en strategi för hållbar offentlig upphandling” till ansvarig minister, Stefan Attefall. Lisbeth Johnson har suttit med i utredningens expertgrupp och berättar här hur hon ser på utredningen och dess resultat.

– Utifrån dina tre roller som upphandlingschef i Halmstads kommun, ordförande i SOI och ledamot i utredningens expertgrupp hur ser du på utredningens arbete och förslag?

– Jag är mycket imponerad över hur Anders Wijkman har genomfört utredningen, säger Lisbeth Johnson. Det har skett på ett mycket professionellt sätt, han har lyft upphandlingsfrågorna rejält och satt fokus på vad som behövs för att vi skall kunna göra bra affärer. Han har lagt ner ett mycket stort arbete på att vara ute och lyssna på praktikerna, på upphandlare, leverantörer och övriga inblandade i upphandlingsfrågor.

Han har dessutom lagt stor möda på att förankra sina tankar och idéer på olika samhällsnivåer, både bland oss som arbetar med upphandling, leverantörer, hos myndigheter och organisationer, hos regering och departement och på EU-nivå. Och han har nu lagt fram en mycket konkret och tydlig handlingsplan på tre års sikt, innehållande 50 punkter.

SOI pekade då utredningen startades på fem viktiga punkter för förändring och utveckling och alla dessa har tagits upp i utredningen och utmynnat i goda förslag. Den viktigaste punkten, att upphandling måste ses som en strategisk funktion, kommer mycket tydligt till uttryck i utredningen, vilket den även gjorde i den artikel som Anders Wijkman och Åsa Edman publicerade i SvD i samband med överlämnandet. Det gläder mig speciellt, säger Lisbeth.

Kompetensfrågorna är också oerhört viktiga, just i samband med upphandlingens strategiska roll, och även här finns  konkreta förslag när det gäller en akademisk utbildning för upphandlare, kopplat till inrättandet av tre professurer i upphandlingsfrågor. Att gränsen för direktupphandling föreslås höjas till 600.000 kr och med dokumentationsplikt från 100.000 kr är också mycket bra, liksom att de sakliga motiven till dessa förändringar har fått en bra belysning i utredningen. Både detta  och frågan om inköpsstatistik har drivits av SOI och även kring statistiken finns nu ett förslag. Genom den höjda gränsen för direktupphandling får nu upphandlarna mer utrymme att fokusera på de komplexa och svåra upphandlingarna.

Möjligheterna till förhandling är också en viktig fråga, men här blir vi beroende av hur de nya EU-direktiven kommer att utformas. Ytterligare en viktig fråga är hur man hanterar inköp då upphandlingar överprövats och man står utan avtal. Här föreslår utredningen att möjlighet till direktupphandling ska finnas. Anders Wijkman föreslår också att det skall vara färre men specialiserade domstolar som hanterar upphandlingsmål och han vill se en samlad, stark upphandlingsstödsmyndighet. Då det gäller ramavtal vill han öppna för ökade inslag av valfrihet än vad som gäller idag.

Utredningen slår också hål på myten om att små företag inte får avtal med offentlig sektor. En stor andel av våra leverantörer är små företag.

– Sammantaget måste jag säga att jag är mycket nöjd med utredningens resultat, säger Lisbeth Johnson. Förväntningarna har varit höga och jag hoppas nu att resultatet behandlas med den respekt som det förtjänar. Anders Wijkman kan det politiska spelet, han har krattat manegen väl och detta ställer naturligtvis krav på att regeringen nu förvaltar utredningsresultatet på ett gott sätt. Vi är många som ställer oss bakom dessa förhoppningar!