Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Möt Siw Norström – Årets Inköpare

24 april, 2014

siw3

Siw Norström utsågs som bekant till Årets Inköpare på årskonferensen i Umeå. Om någon har missat juryns motivering så finns den i slutet av artikeln.

– Hej Siw, visste du om att du skulle bli utsedd till Årets Inköpare?

– Nej, inte en aning. Det kunde jag inte drömma om i min vildaste fantasi. Och jag kunde inte förstå varför min chef, Jussi Halonen, var så envis med att jag och kollegan Jane skulle åka till årskonferensen och samtidigt var så sen med att meddela oss detta. När pristagaren presenterades från scenen förstod jag fortfarande inte att det handlade om mig, men sedan läste dom upp mitt namn och då först förstod jag, men herregud, det är ju jag!

– Har du någon aning om vem som nominerade dig?

– Inte då när vi var på årskonferensen, men det verkar vara så att ett par av mina tidigare chefer har ett finger med i spelet.

– Du har arbetat med upphandling väldigt många år i Mora.

– Ja, när jag slutade skolan så var det omöjligt att få jobb i Mora, så därför blev det jobb först i Malmö och sedan i Norrköping, men jag längtade tillbaka till Mora. 1975 fick jag chansen att börja jobba åt Mora kommun med fakturahantering. Efterhand blev man alltmer inblandad i upphandling och jag blev inköpsassistent. Men det var inte förrän i samband med införandet av LOU 1994 som jag formellt fick titeln upphandlare. Någon formell utbildning till yrket har jag ju inte, och det gäller väl många av oss som arbetat länge med upphandling. Men en del kurser har det ju blivit med åren, bland annat gick jag utbildningen till Diplomerad upphandlare, SOI.

– Ni har ju infört e-handel i Mora, hur funkar det?

– Jo, det tar ju ett tag innan allt sätter sig, det är ett stort omställningsarbete med många inblandade som skall lära sig ett nytt sätt att jobba. Så det var lite gnäll i början men nu funkar det bra. Jussi, min chef, driver på. Vi använder TendSign i upphandlingarna och Proceedo vid avropen.

– Ni är ju inköpscentral också, vilka upphandlar ni åt?

– Orsa och Älvdalen är med på alla ramavtal, Rättvik och Leksand är också ofta med. Malung, Säter och Vansbro är med på vissa avtal, exempelvis livsmedel. Nu skall de vara med även på sjukvårdsmaterial.

– Vad gör du för sorts upphandlingar?

– I stort sett allt utom entreprenader. De sköts av Tekniska kontoret. Men annars har jag gjort det mesta. Ibland blir det vissa utmaningar i arbetet, till exempel att lära sig upphandla el. Och inte minst att följa upp. Det visade sig ju också att man debiterade oss alldeles för mycket, men det fick vi stoppat och leverantören fick korrigera i efterhand. Ett annat spännande område var finansiella tjänster och leasing. Det var mycket att sätta sig in i, men så fick vi också betydligt bättre avtal på fordonsleasing än exempelvis SKI.


Kan en konsult så kan jag!


– Gillar du utmaningar i arbetet?

– Ja, man måste våga ge sig i kast med allt som dyker upp! Vara intresserad och tro att man skall klara det. Min chef sa någon gång att man måste väl acceptera att man inte kan allt. Men det tyckte inte jag. Kan en konsult så kan jag, brukar jag tänka. Det är klart att det finns undantag, men det är ändå en bra inställning.

– Och vad gör du när du inte arbetar?

– Ja, nu har jag börjat intressera mig för trädgården också. Men allt som har med byggnation att göra, att rita och bygga själv har alltid intresserat mig. I själva byggandet är jag ju mest hantlangare åt gubben, men att rita och planera gillar jag och har det i släkten. Och projekten tar aldrig slut. Men vi tycker om att resa också, har bland annat varit på Azorerna, på Hawaii och i Italien.

– Grattis till priset och lycka till med en fortsatt spännande och utmanande upphandlingsverksamhet!


Juryns motivering till priset löd så här; Årets inköpare 2014 är en person med mycket lång erfarenhet av offentlig upphandling. Resan började ganska precis 20 år innan LOU föddes, då som inköpsassistent. Efter några år i den rollen var tiden mogen för att ta steget till inköpare, vilket faktiskt fortfarande är rollen även om titeln idag är upphandlare. Under åren har mängder av upphandlingar genomförts, alltid med fokus på att göra en bra affär. Den här personen har jobbat i det tysta och inte alltid uppmärksammats för sina insatser, trots att upphandlingsarbetet har sina utmaningar. Årets inköpare har verkligen följt med sin tid och under åren skaffat sig imponerande kunskaper om olika regelverk. Den organisation som har en sådan här upphandlare att tillgå är att gratulera.