Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Offentlig sektor är världsbäst på benchmarking

21 maj, 2015

Vice ordföranden har ordet - Louise Strand spanar.

vice ordf montage 440

Jag har jobbat både inom privat och offentlig sektor. Det finns en hel del likheter men också skillnader. En av den offentliga sektorns stora fördelar är den generositet och öppenhet som anställda visar genom att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet.

Benchmarking betyder enkelt uttryckt att jämföra. Det är egentligen en metod för att systematiskt lära av goda förebilder och jämföra den egna verksamheten med andra motsvarande verksamheter eller andra branscher. Jag upplever att benchmarking i dagligt tal har fått betydelsen av att rent allmänt utbyta kunskap och erfarenhet med varandra.

Att sprida goda exempel upplever jag som enkelt och positivt. Ofta blir man bekräftad och får positiv feedback. Dessutom kan andra lära sig och inspireras. Ibland talar vi också om de goda exemplens makt. Jag tolkar det som att vi kan påverka personer i en viss riktning genom att de goda exemplen visar på en positiv effekt. Ibland är ett gott exempel mer talande än en stor mängd genomtänkta argument.

Jag är övertygad om att vi skulle ha stor nytta av att ibland också dela med oss av det man har gjort mindre bra - dåliga exempel. Om man försöker utveckla sitt arbete och pröva nya metoder är det naturligtvis så att man ibland misslyckas. Det krävs mod att våga ta ut svängarna och riskera att misslyckas och ännu mer mod att dela med sig av sina misslyckanden. Vi lär oss många gånger mer av våra misslyckanden än av våra framgångar. Vi kan också utvecklas genom att ta del av andras misslyckanden. Frågan är om vi borde bli bättre på att sprida dåliga exempel?

Den 22 maj har Koncerninköp på Region Skåne en Goda Exempeldag. Nio av mina kompetenta medarbetare ska då dela med sig av goda exempel på genomförda upphandlingar, förhandlingar och andra inköpsrelaterade arbetsuppgifter. Det blir tredje året som Koncerninköp arrangerar  Goda exempeldagen. Det är en dag som påverkar både vår kompetens och arbetsmiljö i en positiv riktning.

Tänk om jag nästa år skulle bjuda in till en Dålig exempeldag istället! Hade medarbetarna lika gärna ställt sig framför kollegorna och delat med sig av dåliga exempel? Jag är övertygad om att vi hade lärt oss mycket. Men hade dagen varit positiv för arbetsmiljön?

För att benchmarka krävs interaktion. Ett stort nätverk eller mötesplatser skapar bra förutsättningar för benchmarking. SOI erbjuder mötesplatser då vi kan benchmarka och bygga nätverk. En gång om året bjuder SOI in till årskonferens. Vid den nyligen genomförda årskonferensen i Helsingborg gavs rikligt med tillfällen att nätverka och utbyta erfarenheter med 700 deltagare. Vi frågade deltagarna vad de tog med sig från konferensen. På den frågan svarade 50 av 135 personer att de uppskattade nätverkandet på konferensen. SOI:s regionala nätverk erbjuder också möjlighet till benchmarking.

När jag stöter på problem på jobbet vänder jag mig gärna till någon i mitt nätverk. Det naturliga är att ringa en kollega på en annan upphandlande myndighet. De har ofta ställts inför en likartad situation. När jag istället vänder mig till någon med en helt annan bakgrund får jag intressanta frågor som också är värdefulla och leder mig framåt.

Nästa gång du stöter på problem så kontakta gärna mig så kan jag dela med mig av några goda och dåliga exempel.

Hälsningar
Louise Strand