Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Dialogen i fokus på Almegas Upphandlingsdag

6 april, 2017

På Upphandlingsdagen möttes aktörer inom offentlig upphandling för samtal och åsiktsutbyte.

Almegas Upphandlingsdag

Drygt 300 personer hade bänkat sig i Mälarsalen på anrika Münchenbryggeriet, med en nästan osannolik utsikt över Riddarfjärden.

– Vi ville sätta fokus på den goda affären i stället för regelverket, berättade Stefan Holm, näringspolitisk expert på Almega, för SOI’s utsände. Den ambitionen uppfylldes med råge, tack vare ett spännande och ambitiöst program, med intressanta föredragshållare och debattörer.

Vid det inledande fikat träffade undertecknad en dam som representerade en liten städfirma i Stockholmsregionen och som hade åkt hit för att lära sig att förstå upphandling bättre. Vi sågs igen vid mötets slut och hon var mycket nöjd med dagen, den hade varit väldigt givande och hon hade dessutom fått kontakt med upphandlingschefen i sin kommun och hade fått framföra sina synpunkter på vad som skulle kunna bli bättre.

Anna-Karin Hatt, tidigare minister och numera VD i Almega inledde med att tala om offentlig upphandling som en jättemarknad där det fortfarande finns saker att förbättra och om förhoppningen att Almegas Upphandlingsdag skall vara en mötesplats för den nödvändiga dialogen mellan aktörerna. Anna-Karin Hatt var dessutom bekymrad över att nya LOU gör upphandling ännu krångligare, något som dock flera föredragshållare inte höll med om, speciellt inte när det gäller möjligheterna till dialog.

Därefter följde ett samtal med de tyngsta politikerna inom upphandling i Sverige. Irene Svenonius, Finanslandstingsråd SLL, Kristina Jonäng, Regionråd VGR och Amela Hodzic, Regionråd, Region Skåne. Även svåra saker kom upp, som ”Strumpgate” och upphandlingen av Karolinska sjukhuset. Mest fokus låg dock på att skapa nytta tillsammans, att få bort beröringsskråcken och utveckla dialogen mellan beställare, upphandlare och leverantörer. Under landstingsdirektörens ledning görs nu en total översyn av upphandlingen i SLL.  Bland goda exempel som presenterades kan nämnas det prisbelönta Bild- och interventionscentrat på Sahlgrenska sjukhuset, med kompetens och teknik i världsklass. Region Skånes innovationsupphandling för att ersätta regionens plastförkläden, tidigare den femte största miljöboven, med något bättre, som i förlängningen gjort det lilla vinnande Helsingborgsföretaget till leverantör av miljövänliga förkläden över hela världen.

Spänstig och intressant var också diskussionen mellan tre upphandlingschefer, Katarina Norén från Trafikverket, Emma Breheim från Luleå Kommun samt ordförande i SOI och Stefan Nordin från Stockholms stad.

Katarina Norén var tydlig med att hon tycker att LOU fungerar bra för Trafikverket. Trettio procent av vinnande anbud kommer från små och medelstora företag. Och vi är beroende av att hela tiden hitta nya kompetenta leverantörer, både svenska och utländska. Emma Breheim berättade att Luleå upphandlar för cirka två miljarder per år, att man har ett öppet stadshus och att det är lätt att få kontakt med upphandlarna, både på plats och via telefon. Hon tycker också att det fungerar bra att uppnå goda affärer, det handlar mer om hur vi arbetar än om LOU.

Stefan Nordin tyckte att det finns utrymme för självkritik och att dialogen behöver utvecklas. Vi beöver flytta dialogen från domstolar till mötesplatser. Vi arbetar med att skapa en struktur som vårdar avtalsrelationen bättre.

Katarina berättade att cirka fem procent av Trafikverkets upphandlingar överprövas (snittet i Sverige är 7,5 procent) och att man vinner 94 procent av målen. Vi har personliga samtal med alla som inte vinner i upphandlingarna, vilket är uppskattat. Och nya LOU innebär ännu fler möjligheter till dialog. För att inte behöva uppfinna hjulet varje gång så har vi systematiskt byggt upp ”typupphandlingar”, för att skapa en best practice. När det gäller upphandlingar med hög komplexitet krävs partnerskap och mycket dialog samt att vi och leverantörerna är öppna för förbättringar under kontraktstiden.

Emma menade att i en organisation med begränsade resurser är det alltid viktigt att prioritera var man lägger dem, så att man får bästa möjliga utväxling. När vi upphandlade tekniska konsulter på fast pris lade vi fokus på kompetens och det har gett oss bättre tjänster. Det är viktigt att de 7 000 anställda i Luleå kommun är med på banan, att de kontaktar oss i tid.

Åke Strandberg, Capio, Gunnar Schön, TransDev, och Anestis Chartalidis, Miljöpalatset fick representera erfarna företagare som ger ett marknadsperspektiv och vi fick många kloka synpunkter och erfarenheter från dem.

Därefter var det dags för utdelning av Anbudspriset som delades ut för tredje året, är instiftat av Semantix och delas ut till en upphandlare eller avtalsförvaltare som engagerat sig genom att vidga sin syn till att omfatta mer än bara den upphandlande myndighetens behov. Finalister var Arbetsförmedlingen, Helsingborgs stad och Stockholms läns landsting och priset gick till Arbetsförmedlingen. På bilden ser vi Upphandlingschef Martin Kruse och hans medarbetare, Doris Rexhammar, Anna Eng, Malin Fredriksson, Anja Clausin och Peter Håkansson uppställda framför kamerorna.

Den vinnande upphandlingen, STOM (Stöd och matchning), presenterar vi i en separat artikel här på SOI’s hemsida.

Det fanns gott om fler spännande föredrag, parallella seminarier och diskussioner samt utställare att möta under den intensiva dagen. Några av dessa kommer att resultera i framtida artiklar här på hemsidan, exempelvis intervjuer med Björn Bergström, tidigare SOI-ordförande, med Birgitta Laurent från Svenskt Näringsliv och med Katarina Norén från Trafikverket.