I en pressrelease varnar Sveriges Offentliga Inköpare för att regeringens nya upphandlingsregler kan komma att överbelasta kommuner och andra lokala myndigheter.
Nya upphandlingsreglerna som regeringen nu har stöd för i riksdagen innebär att det ska ställas arbetsrättsliga krav i vissa upphandlingar. Sveriges Offentliga Inköpare anser att det är självklart att det ska vara schyssta villkor för arbetskraft som utför tjänster som betalas med offentliga medel. Däremot ser vi en risk för stora konsekvenser för lokala myndigheter med regeringens förslag.
Emma Breheim, ordförande för Sveriges Offentliga Inköpare, kommenterar de nya reglerna nedan.
– De nya reglerna riskerar att överbelasta lokala myndigheter, kommuner etc. Att göra arbetsrättsliga krav obligatoriska vid upphandling av exempelvis bygg, städ och taxi kommer få mycket omfattande konsekvenser för lokala myndigheter. Alla upphandlande myndigheter får en omedelbar skyldighet att anställa ny kompetens för att kunna leva upp till kraven i förslaget. Och den kompetensen är redan en bristvara. Den insikten saknas i förslaget, säger Emma Breheim.
– Utredningen som ligger till grund för regeringens förslag ansåg inte att det fanns tydliga lagkrav på uppföljning av särskilda kontraktsvillkor som de föreslagna. Det är dock fel. EU-domstolen har varit tydlig i att alla kontraktsvillkor ska kunna följas upp. Vi är mycket oroade över att man nu beslutat om nya regler utan att ens fundera på hur de ska kunna följas upp och lämnar över ansvaret på upphandlande myndigheter, säger Emma Breheim.
– Det finns nästan 700 kollektivavtal i Sverige. Många är otydliga och de flesta är inte allmänt tillgängliga. Ibland kan flera kollektivavtal vara tillämpliga på ett visst avtal. För till exempel en enskild kommun kan det vara oerhört komplicerat, om inte omöjligt, att avgöra vilket kollektivavtal som ska gälla. Då blir det också svårt att veta vilka konkreta krav man ska ställa samt vad man ska följa upp, fortsätter Emma Breheim.
– En ytterligare utmaning är att förslaget anger att den upphandlande myndigheten ska ställa krav om det anses behövligt, vilket innebär att den enskilde offentliga inköparen bör utreda och försäkra sig om i vilka branscher dessa krav ska ställas. Regeringen har i tidigare förslag pekat ut städ, taxi och byggsektorn men det kan finnas andra branscher på lokal nivå som kan anses vara riskfyllda ur ett arbetsrättsligt perspektiv. En sådan bedömning blir oerhört komplicerad och resurskrävande att göra. Sedan kan man ju också fråga sig hur domstolarna kommer att ställa sig till den upphandlande myndighetens bedömning.
– Om förslaget går igenom måste det till kompetensförstärkningar i hela den offentliga sektorn. Det kräver nya utbildningar och inte minst måste regeringen inse att det kommer kosta stora ekonomiska resurser hos landets myndigheter. Dessutom ökar trycket på Upphandlingsmyndigheten att omgående leverera villkor och kriterier som kan användas i upphandlingarna. Upphandlingsmyndigheten bör också ha resurser för att ge ordentligt med stöd och support för de 4100 organisationer som berörs. Vi är osäkra på hur väl rustade myndigheten är för det i dagsläget, avslutar Emma Breheim.
Sveriges Offentliga Inköpare är en ideell förening som företräder drygt 1 500 medlemmar som arbetar med inköp i offentlig sektor.
Kontakt:
Emma Breheim
070-348 87 35