Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ulrika Ajax – ny tidningschef på Upphandling24

19 juni, 2018

Möt upphandlaren som blev visionär ledare i mediabranschen i stället

Jag träffar Ulrika Ajax som är ny chef och visionär ledare på Upphandling24, en av alla varma dagar i slutet av maj. Hon tar emot i IDG:s lokaler på Söder. Ulrika sprudlar av energi och förklarar direkt att det hon brinner för är att skattepengar ska användas på bästa möjliga sätt och där är kärnan i hur Upphandling24 ska arbeta framöver.

– Lite kort, hur ser din bakgrund ut?
– Jag är civilekonom med fastighetsinriktning. Har bland annat varit upphandlare på Lantmäteriet i Gävle i många år och gick SOI:s utbildning till Certifierad upphandlare år 2010. På Lantmäteriet hann jag också vara teamledare och inköpsansvarig på IT-avdelningen i fyra år och inköpsstrateg i två år. Från oktober 2016 var jag seniorkonsult åt B3 Sentensia Advise AB inom strategisk upphandling och inköp, fram till erbjudandet om att överta ansvaret för Upphandling24. Jag bor kvar i Gävle, men nu har ju barnen vuxit upp så vi söker oss närmare naturen. Vi får se vart i landet det blir.

– Att ta över ansvaret för en tidning är ett rätt stort steg. Beskriv dig själv i några korta ord.
– Jag är en visionär ledare med mission att använda skattemedlen på bästa sätt. Jag gör skillnad, tänker nytt och gör smartare. Jag vill få saker att hända genom att snabbt identifiera framgångsfaktorer, showstoppers och individers ”desire” och lägger fokus på genomförandet där. Meningsfullhet, värdeskapande och inre hållbarhet är mina ledord och jag ser vikten av att vi gör arbetet tillsammans.
 
Ulrika har lite speciella strängar på sin lyra när det gäller att få medarbetarna att må bra.
Ett kort citat ur Gefle Dagblad från en intervju med Ulrika för några år sedan:
”Att skapa inre hållbarhet eller balans i livet kan kopplas till bra affärer. Att anställda i företag eller myndigheter mår bra under tiden de arbetar är en förutsättning för framgång....
Ulrika har också utbildat sig inom oortodoxa områden, som till exempel bioenergiterapi, för att få ett vidare perspektiv på hur människor fungerar och interagerar. Hon kan titta på grupper och kartlägga energier, se styrkor och förbättringsområden. Varje individ står på en plattform uppbyggd av individens potential, livserfarenhet och dagsform. Viktiga beståndsdelar är självkänsla och självförtroende.”

– Varför blev du värvad till IDG och Upphandling24?
– I grunden beror det nog på att jag har gedigen erfarenhet av offentlig upphandling, i olika roller. Jag påverkades också av IDG:s VD, Kit Gould, för han ställde så många bra frågor till mig som gjorde att jag fick tänka nytt och det gillar jag. Familjekänslan på IDG var också en bidragande faktor. Vi skapar tillsammans.
– Det nya arbetet är en stor utmaning och på Upphandling24 får jag arbeta med större perspektiv, en suverän plattform för att göra det. Det här med att använda skattepengar på ett bra och smart sätt är en stor och viktig fråga för mig. Och samarbete och dialog är viktiga delar i allt förändringsarbete. Eller ”samskapande”, som är ett ord jag tycker om. Det handlar ju också mycket om nätverksbyggande och därför tycker jag om vår Sverigeturné, där man är mellan 30-80 personer och har mötena organiserade i rundabordsform. Det innebär att alla får möjlighet att yttra sig och delta aktivt.
 
– SOI skulle kunna vara ännu mer aktiva på det området, alltså nätverksbyggandet, till exempel genom att utveckla de regionala mötena ännu mer. Men jag är förstås medveten om den begränsning som ligger i att allt arbete utförs ideellt. Jag såg just kallelsen till SOI Norr’s möte i september. Många bra föredragshållare och ett gediget program, mycket bra och inspirerande.
 
– Vi på Upphandling24 kommer också att anpassa våra kurser ännu bättre till aktuella behov, exempelvis en utbildning i hur man kan arbeta strategiskt med inköp, kanske också i efterannonsering, där Sverige ju inte är på topp. Det följer ju naturligt med vår vision att Sverige ska bli bäst i Europa på offentliga inköp och att skattemedlen ska användas på bästa sätt genom effektiv och professionell upphandling.

– Hur ser du på SOI’s utveckling?
– SOI har ju flyttat fram sina positioner väldigt mycket. Det är rätt gjort av SOI, att arbeta för att nå fler beslutsfattare på tillräckligt hög nivå. Och vi kan säkert utveckla våra samarbeten på många sätt.

– Kan SOI göra lite till?
– Ibland kan jag känna att SOI är lite otydliga, sett utifrån frågan ”Vart är vi på väg?” Skicka gärna med det som en hälsning från mig, skrattar Ulrika.
 
Förresten skulle kanske Ardalan Shekarabi kunna hjälpa till att utveckla nya former av politikerkontakter ihop med SOI. Politiker och beställare kan ju fortfarande i många fall för lite om offentliga inköp och dess betydelse och möjlighet för att bibehålla vår välfärd. I SKL:s Ekonomirapport från hösten 2017 fastslås att om utvecklingen fortsätter så som den gör just nu kommer det finnas ett gap på 59 miljarder kronor mellan intäkter och utgifter i kommuner och landsting år 2021. Kanske kan SOI tillsammans med oss andra aktörer inom offentlig upphandling forma ett framtidsprogram för att klara situationen?

– Vad kommer ni på Upphandling 24 att göra framöver?
– Vi kommer att ta ett starkare grepp kring det som egentligen alltid varit vår roll, d v s att bidra till att sprida alla de goda exempel och initiativ som görs ute bland de upphandlande enheterna och myndigheterna runt om i landet. Upphandlarsveriges kompetens växer, men man gör fortfarande mycket på egen kammare. Vi vill bidra till ökat samskapande och att det blir enklare att dela kunskap och erfarenheter upphandlare emellan.