Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Från Uppsala och uppåt

24 maj, 2019

Ordföranden har ordet

Nu är det lite mer än en månad sedan vi träffades i Uppsala för vår årskonferens och vårt 40-årsjubileum. Närmare 950 deltagare samlades i tre dagar för att nätverka, utbyta erfarenheter, inspireras och ha roligt tillsammans. För egen del kommer jag att minnas alla möten med er medlemmar, alla kompetenta talare, lanseringen av SOI:s kompetensprofil och möjligheten att lyssna till en av föreningens grundare och vår resa genom 40 år av offentligt inköp. Dessutom är jag glad över att årsmötet valde grundarna Karl-Gunnar Marklund och Per-Olov Andersson samt Egil Nylén till hedersmedlemmar.

Det blir alltid lite tomt när årskonferensen är slut. Vi jobbar med den ett helt år och efter tre intensiva dagar packar vi väskan och laddar om inför nästa år. Denna gång landar konferensen i Luleå den 1-3 april 2020, något som jag personligen ser mycket fram emot. Aldrig tidigare har årskonferensen arrangerats så långt norrut och aldrig heller i Norrbotten. Luleå är också min hemmaplan vilket förstås gör det hela extra speciellt. Men det finns en hel del att leva upp till. Precis som tidigare år är deltagarna på årskonferensen mycket nöjda med arrangemanget. Det samlade intrycket hos 95% av deltagarna gav SOI:s årskonferens 2019 betyget bra eller mycket bra! Detta är vi givetvis mycket glada och stolta för.

Slutet av maj och juni är en intensiv period när vi offentliga inköpare ofta har mycket på vår to-do-list för att tillgodose verksamheternas behov innan semesterperioden. Därför brukar det vara extra välkommet med semester när den väl kommer.

För SOI:s del planerar vi för fullt inför Almedalsveckan som ser ut att bli lika intensiv som vanligt. I år satsar vi på att diskutera behovet av kompetensförsörjning och högre utbildning baserat på vår kompetensprofil för offentliga inköpare. Vi arrangerar egna seminarier, deltar i paneldebatter och rundabordssamtal samt har möten med andra eldsjälar inom offentlig upphandling. För första gången bjuder vi också in till ett seminarium i egen regi som också kombineras med ett mingel för oss som vill ha full koll på upphandlingsdebatten i Almedalen. Håll utkik i vårt nyhetsbrev längre fram för att anmäla dig om du har vägarna förbi Visby eller följ det hela på webben.

Till sist vill jag slå ett slag för vår nya tjänst Kompetenskollen. Över 500 inköpare har redan använt sig av möjligheten att skatta sin egen kompetens och förmågor baserat på de 13 områden som finns i vår kompetensprofil. Kompetenskollen tar fram dina främsta styrkor och utvecklingsområden. Du har möjlighet att göra Kompetenskollen flera gånger och därmed utvärdera över tid, jämföra med individuella målsättningar och se en eventuell utvecklingskurva.

Hela kompetensprofilen och kompetenskollen når du via vår hemsida

Nu står juni, juli och augusti för dörren och förhoppningsvis en härlig sommar med lagom mycket ledighet och mycket sol.

Vi ses!

Emma Breheim