Snart får Upphandlingsmyndigheten ytterligare ett ansikte. Då blir man även statistikmyndighet. Det innebär bland annat att man får uppdrag att besluta om de föreskrifter som reglerar vilka uppgifter för statistikändamål som annonsdatabaser ska lämna samt när och hur det ska göras.
Men även om lagen om upphandlingsstatistik träder i kraft den 1 juli så handlar det i praktiken om en implementering i flera steg. Just nu pågår fortfarande remissarbetet kring den nya lagen och sista remissdag är 10 juni. Syftet med det nya regelverket är att skapa förutsättningar för att ta fram bättre statistik och att göra den mer tillgänglig genom att den publiceras digitalt.
Den 1 januari 2021 blir det obligatoriskt att annonsera upphandlingar i annonsdatabaser som är registrerade av Konkurrensverket som blir registermyndighet. Den 1 juli 2020 blir det möjligt för annonsdatabaserna att ansöka om registrering. Den nya statistiken baseras på innehållet i upphandlingsannonser. Lagstiftningen påverkar därför vilka uppgifter som ska lämnas av upphandlande organisationer i annonser om upphandling. Det finns också bestämmelser som gäller om och när uppgifter ur annonser ska lämnas vidare till statistikmyndigheten.
I en föreskrift regleras hur och när uppgifterna ska lämnas men också annonsdatabasernas tekniska prestanda, funktionalitet, tillgänglighet och servicenivå. I en annan föreskrift regleras hur de registrerade annonsdatabaserna ska förse varje enskild upphandling med ett unikt identifikationsnummer; upphandlings-ID. Arbetet med att ta fram föreskrifterna har gjorts i samråd med bland annat Konkurrensverket och de annonsdatabaser som är verksamma på den svenska marknaden. Föreskrifterna har också notifierats som potentiella handelshinder hos EU-kommissionen via Kommerskollegium.
När det nya regelverket är beslutat, ungefär i månadsskiftet juli/augusti, kommer Upphandlingsmyndigheten under hösten att uppdatera sitt webbaserade tillämpningsstöd för annonsering. Där kommer bestämmelserna att närmare förklaras och kommenteras.