SOI´s intervjufrågor kommer att fokusera på lösningar och framtid
Nu har arbetet startat. SOI´s intervjuundersökning med inköpare går igång. I denna artikel presenterar vi först SOI´s motivering till, och beskrivning av, satsningen. Vi avslutar sedan med ett litet samtal med SOIs vice ordförande, Martin Magnusson.
Visma Anbudsbarometer 2020 visar att sju av tio leverantörer till offentlig sektor skulle lämna fler anbud i offentliga upphandlingar om myndigheterna hade fokuserat mer på kvalitet. Balansen mellan kvalitet och pris är något som ofta diskuteras i media, men perspektivet faller ofta på leverantören och vilka utmaningar de upplever med upphandlingen i motsats till vilka förutsättningar och behov de upphandlande myndigheterna har.
SOI är övertygade om att debatten skulle tjäna på en bredare bild av hur verkligheten och vår gemensamma spelplan ser ut. Vi tror också att föreningens medlemmar vill hjälpa till att nyansera bilden av de offentliga inköpen och SOI har därför för avsikt att genomföra en intervjustudie med inköpare.
Målet med undersökningen är att ha tillräckligt med underlag för att hitta nya vägar att kommunicera på – både vad gäller budskap och kanaler – samt att få till ett konstruktivt samtal i frågan om pris och kvalitet med alla inblandade.
SOI ser också ser detta som en fantastisk möjlighet att prata med inköpare runt om i Sverige för att utreda vilka frågor SOI bör driva inom de redan givna fokusområdena: flytta fram positionerna och utveckla kompetensen.
Datainsamlingen kommer att ske med stöd av djupintervjuer via telefon. Vilka personer som ska intervjuas görs utifrån ett urval från SOI-panelen. Vid behov kan intervjupersoner komma att rekryteras även från SOI:s övriga medlemsbas.
Intervjufrågorna kommer fokusera på lösningar och framtid. Varje intervju beräknas ta ungefär 30 minuter och under själva intervjun spelas samtalet in för att intervjuaren ska kunna fokusera på samtalet. Respondenterna utlovas dock anonymitet i bemärkelsen att deras namn inte kommer att skrivas ut i anslutning till eventuella citat.
* * *
I ett samtal med vice ordförande Martin Magnusson berättar han lite mer om varför SOI nu satsar på en egen intervjuundersökning.
– Vi ser inte vår undersökning som ett svar på Vismas och Svenskt Näringslivs undersökningar, säger Martin. Däremot vill vi belysa hela spelplanen och göra en egen undersökning för att nyanser bilden av offentliga inköp. Vissa saker är svåra för leverantörer att känna till, exempelvis finns ofta politiska viljor och policys i bakgrunden till våra upphandlingar. Och eftersom vi i SOI inte sitter med färdiga svar på allt, så vill vi nu göra den här undersökningen med ett så representativt urval av våra medlemmar som möjligt. Detta för att ge ett bredare perspektiv på begreppen pris och kvalitet utifrån upphandlarens verklighet. Så det här är en viktig undersökning som hela SOI´s styrelse står bakom
– Eftersom det handlar om djupintervjuer på cirka 30 minuter per person så begränsar vi vårt urval till ett 15-tal personer. I första hand väljs de utifrån anmälningar från vår SOI-panel, där medverkar ju flera hundra av våra medlemmar. Behövs det så kan vi även gå utanför SOI-panelen. Detta för att vi vill få en så stor bredd som möjligt, verkligheten ser ju olika ut beroende på i vilket sammanhang man arbetar. Vi vill ha medverkande från både stat, kommuner och regioner, utifrån organisationens storlek och inköpsvolymer och utifrån geografisk placering. Vi vill helt enkelt få en djupare och bredare kunskap om medlemmarnas förutsättningar baserat på en kvalitativ undersökning som speglar medlemsbasen. Och det får gärna vara andra röster än de som hörs oftast.
Vi tror på en bra bredd och hoppas kunna presentera en första rapport redan efter årsskiftet, avslutar Martin.