Hårdare krav ska minska koldioxidutsläpp
I Region Stockholms Hållbarhetsbrev berättas nu om en stor satsning på att minska klimatpåverkan i nybyggnation. Så här berättar man.
Energieffektiva hus och anläggningar är redan verklighet. Nu riktar Region Stockholm ljuset mot själva byggandet. Med en ny plan ska byggmetoder, transporter och material bli mindre klimatbelastande. Det här påverkar alla regionens byggprojekt, från nya sjukhusbyggnader till utbyggd tunnelbana.
Idag är det självklart att nya hus och anläggningar ska vara energisnåla för att koldioxidutsläppen ska kunna minskas, men även metoder i samband med själva byggandet har en stor inverkan på klimatet. Enligt Boverket står de för omkring hälften av de totala koldioxidutsläppen från bygg- och fastighetssektorn.
- Att begränsa klimatpåverkan i byggprodukter som väggar och stomme är väldigt nytt. Det handlar om att välja miljövänliga material och produktionsmetoder som inte släpper ut lika mycket växthusgaser. Dessutom behövs minskad energiförbrukning samt minskade utsläpp från arbetsmaskiner och transporter, säger Emma Hedberg, klimatstrateg på regionledningskontoret i Region Stockholm.
Tre stora utsläppskällor
De största utsläppskällorna i byggprocessen är, enligt Trafikverket, betong/cement, drivmedel och stål. Dessa tre står för knappt 90 procent av klimatpåverkan från infrastrukturprojekt.
Det innebär att åtgärder som har störst effekt är att minimera användandet av transporter och drivmedelsanvändning i produktionen samt att minska användandet av stål och betong/cement.
- Jag är stolt över att vi kan ligga i framkant och bryta ny mark inom ett område som markant kommer att minska regionens klimatpåverkan. Med vår nya plan hjälper vi både oss själva och byggbranschen att hitta nya lösningar på gamla problem, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafikregionråd.
Den nya planen för klimatsmarta byggprocesser ska genomsyra ett avgränsat antal av regionens byggprojekt genom att nämnder och bolag ställer klimatkrav i hela processen, från planering, till ritbordet och vidare till upphandlingar och produktion, med förhoppning att klimatarbetet ska vidareutvecklas och omfatta alla byggprojekt framöver.
- Eftersom området är så nytt behöver vi få större kunskap om hur våra stora pågående byggen, till exempel sjukhus och tunnelbana, påverkar klimatet, och vilka klimatreducerande åtgärder som är mest effektiva, säger Emma Hedberg.
Nya krav
Utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholms län är ett projekt där klimatmål definierades redan i planeringsfasen och när anläggningarna ritades valdes tekniklösningar och design med låg klimatpåverkan.
Till exempel ska vissa stationer ventileras via redan befintliga arbets- och servicetunnlar. Det innebär att behovet av vertikala ventilationsschakt och ventilationstorn minskar. Konstruktionen av dessa kräver nämligen separata luftintag längs spåranläggningen och således mer klimatpåverkande gräv- och byggarbeten.
- Att minska klimatpåverkan handlar till stor del om att minska materialmängder, men också om att hitta nya tekniska lösningar och materialval. Det ställer nya krav på ingenjörer och projektörer, säger Emma Hedberg.
Förhoppningen är att den nya planen ska sätta press på byggbranschen.
- Genom att ställa hårdare krav tror jag Region Stockholm kommer bidra till att snabbare öka utbudet av produkter med låg klimatpåverkan. Och det kommer ju självklart gynna andra byggprojekt i landet, säger Emma Hedberg.
Man har också gett ut en vägledning för begränsad klimatpåverkan i bygg- och anläggningsprojekt. Den kan du ladda ner här.