Upphandling är en nyckel till minskad klimatpåverkan. Men vilka möjligheter finns kring transporter, och hur ser det ut idag?
Den 19 januari hölls detta seminarium, i arrangemang av Länsstyrelsen Västmanland och 2030-sekretariatet. En av de få fördelarna med den pågående pandemin är ju att det blivit så mycket lättare att delta i seminarier och konferenser, oavsett var man befinner sig, och detta seminarium hade samlat 300 deltagare! Detta innebar att arrangörerna i all hast fick byta teknisk plattform, vilket man dock klarade galant.
Modererade seminariet gjorde Jakob Lagercrantz från 2030-sekretariatet och ansvarig för de rapporter som bildade bakgrund är Länsstyrelsen Västmanland. Projektledare och även förste talare på seminariet var Jan van der Horst som utifrån rubriken ” Hur kan man använda vägledningarna” berättade att det handlar om två vägledningar fyllda med sunt förnuft. Bakom rapporterna finns även köpare, åkerier och forskare. Dessa vägledningar sprids nu på olika sätt över hela Sverige och intresset och responsen är långt över förväntan. För att vara användbara för så många organisationer som möjligt har man presenterat förbättringsmöjligheterna utifrån tre olika svårighetsgrader, motsvarande förbättringar, alltså minskade utsläpp, på 10, 20 eller 30 procent. En grundregel i sammanhanget är att köpa produkter respektive transporter var för sig. Den enskilda åtgärd som ger mest förbättring är naturligtvis att lämna de fossila bränslena, för el eller biodrivmedel.
Ulric Långberg branschchef på Sveriges Åkeriföretag talade om att transporter skall vara ”fair”, vilket också innebär att vi måste ompositionera transporternas betydelse.. Det betyder också att mellanhänderna, d.v.s. transportförmedlarna måste inkluderas.
Magdalena Streijffert från Neste menade att biobränslen är en nyckel i förändringsprocessen och att nya råvaror för dem är på gång, som till exempel alger.
Joakim Björkqvist logistikchef på Skanska berättade att vägledningarna bekräftar att Skanska valde rätt när man tog ett strategiskt beslut att bryta loss frakterna från materialinköpen vilket förstås känns glädjande. Även Thomas Nordström, logistikchef på Lantmännen bekräftade att mycket bra finns att hämta i vägledningarna och att man i dag använder 60% HVO i sina transporter. Det finns ingen motsättning mellan miljö, ekonomi och trafiksäkerhet menade han.
Inger Weiler, specialist på Riksbyggens Inköpsenheten, ser vägledningarna som ett utvecklingsstöd. Riksbyggen sysslar ju både med förvaltning och nyproduktion och de 800 servicebilarna som används inom förvaltningsdelen kommer att vara helt fossilfria från 2025. Eftersom nyproduktion köps som totalentreprenad ställer vi kraven utifrån Trafikverkets riktlinjer. Men vi vill gärna gå längre och i den dialogen är vägledningarna ett bra stöd.
Seminariet avslutades med en diskussion kring de största problemen och där efterlystes en bättre långsiktighet i svensk politik. Men även långsiktighet i samarbeten är viktig
Resultaten från projektet kommer även att överlämnas till Upphandlingsmyndigheten. Vägledningarna finns nedladdningsbara, för transportköpare här och för transportsäljare här