Pandemins påverkan på offentlig sektors strategiska försörjning
På ett välbesökt webbinarium, med drygt 130 deltagare presenterade ADDA nyligen sin Försörjningsrapport, skriven Inom ramen för ett traineeprogram mellan Adda AB, Polismyndigheten och Arbetsförmedlingen. Författare är Selma Pozder (Adda Inköpscentral) och Theodor Berglund (Adda AffärsConcept) och som handledare har de haft Lina Lidell, som är omvärldsstrateg på ADDA.
Kriser sätter försörjningsberedskapen på prov. Coronapandemin satte även försörjningsberedskap på agendan när kommuner och regioner behövde rikta extra fokus på sitt försörjningsarbete. I en nyligen släppt försörjningsrapport som Adda tagit fram ger inblick i offentlig sektors försörjningsarbete i relation till det stresstest som de utsattes för av pandemin.
I rapporten får vi inblick i den offentliga sektorns försörjningsarbete i relation till krishantering. Rapporten fångar inköps- och upphandlingschefers erfarenheter av att arbeta med försörjningsfrågor under coronapandemin.
Ur förordet: ”Rapporten bygger på ett antagande om att offentliga organisationer har mycket att vinna på att bli mer strategiska i sin försörjning av varor och tjänster till sina verksamheter ur ett försörjningsberedskapsperspektiv vilket har fått stor betydelse till följd av pandemin. Överlag har offentlig sektor klarat pandemin någorlunda bra där vissa områden har blivit mer utsatta än andra. I viss mån har detta varit möjligt på grund av kompetenta inköps-/upphandlingsorganisationer men utifrån den samlade empiriska data som vi tagit del av visar en situation där offentliga organisationer generellt sett varit oförberedda på att hantera en kris av denna skala.
Rapporten visar även att offentlig sektor har en bit kvar för att bli robusta inköps-/upphandlingsorganisationer. Anledningen till detta tycks vara att organisationer uppvisar ett reaktivt beteende och bristande arbete med försörjningsberedskap. För att råda bot på detta behöver offentliga sektor i stora drag bryta gamla mönster och skapa nya. De inköps-/upphandlingsorganisationer, oavsett storlek, som haft en strategiskt utvecklad organisation har generellt sett haft bättre förutsättningar för att kunna hantera pandemikrisen och är antagligen mer robusta för att kunna hantera kriser även i framtiden. Därav är det tydligt att utvecklingsarbetet mot mer ändamålsenliga och strategiska inköps-/upphandlingsverksamheter inte får stanna upp. Snarare hävdar vi att utvecklingen bör trappas upp i den mån det är möjligt för att säkra så långt det går utövningen av offentlig verksamhet i tider av kris.”
Hela rapporten kan laddas ner här.