Vilken roll spelar egentligen kommunikationen, eller mötet, mellan köpare och leverantör?
Vi som varit med ett tag känner ju Björn Bergström väl, som styrelsemedlem i SOI och senare även som ordförande. Björn hann även skriva boken Tio principer för en framgångsrik upphandling tillsammans med Eva-Lotta Löwstedt Lundell, som numera är VD på Adda (före detta SKL Kommentus). Kanske blev vi lite förvånade när Björn lämnade den offentliga sektorn för att bli advokat och delägare hos Ramberg law, som numera sammanlagt sysselsätter ett 40-tal personer.
Nu skall vi snart få träffa honom som föreläsare på SOI´s årskonferens i Luleå. Hela titeln på föredraget är Kommunikation som metod för bättre affärer. Innehållet beskrivs så här: De legala möjligheterna till dialog och förhandling är stora, inte minst vad gäller nya 19 kap. Men vilken roll spelar egentligen kommunikationen, eller mötet, mellan köpare och leverantör oavsett fas i upphandlingen för slutresultatet i affären? Under seminariet går Björn Bergström och eventuellt ytterligare en person igenom dialogens och förhandlingens olika aspekter utifrån praktiska exempel.
Vi tog oss en liten pratstund med Björn.
– Hur mycket av din dagliga verksamhet handlar om upphandling?
– Jag skulle hellre uttrycka det som att jag arbetar med affärer mellan offentlig och privat sektor. Men det är inte så mycket om LOU-frågor, snarare om hur man utvecklar affärerna på bästa sätt. Ofta kan det handla om att hjälpa en verksamhet att förstå vad de egentligen vill ha. Och apropå det måste jag ju erkänna att det är väldigt kul att vara med och utveckla ett företag där jag själv är med och äger.
– Bra affärer och bra kommunikation kräver nyfikenhet och intresse, att man ställer frågor och bygger en relation. Att parterna i en affär har förväntningar på varandra och kan kommunicera dem. Det finns mycket mer utrymme för dialog än vad vi i allmänhet använder. Det finns egentligen nästan inga begränsningar för vad som är tillåtet. Däremot bör man ha koll på vad 4:e kapitlets första paragraf säger om likabehandling och vad den åttonde paragrafen säger om att informera lika till alla. Hela marknaden måste få samma möjlighet till dialog.
Förhandling är en annan del av kommunikationen, det handlar om att ankra, att skapa förståelse hos dem som skall teckna avtalet, förståelse för vad man vill uppnå. Och utan fungerande kontakt funkar inte utveckling under avtalstiden. Ett bra avtal handlar om att lyckas tillsammans.
– Jag kommer att vara så konkret som möjligt i mitt föredrag och försöka beskriva hur ett förhållningssätt hos en upphandlande organisation bör se ut för att skapa en fungerande dialog. Alltså inte en typisk advokatföreläsning utan den skall handla om det som ”är på riktigt”.
* * *
Vi ser fram emot ett spännande och givande föredrag onsdagen den 30 mars!