Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

En pigg 44-åring med mycket erfarenhet

23 augusti, 2023

Vice ordföranden har ordet

Nej, rubriken syftar inte på mig själv. Inte på någon annan person heller för den delen. Det jag talar om är så klart vår fina förening som fyller 44 år i år. Det känns som alldeles nyss vi firade 40-årsjubileum i Uppsala och i ärlighetens namn känns det faktiskt inte särskilt länge sedan 30-årsjubileet i Norrköping heller. Nästa år fyller SOI 45 år och snart är föreningen halvvägs till 100. Med tanke på att inköpsfrågorna får allt mer välförtjänt uppmärksamhet och betydelse i våra olika organisationer skulle jag inte bli förvånad om det firas ett 100-årsjubileum någonstans i Sverige 2079. För det har vi ju kunnat konstatera de senaste åren, att även om digitala möten går alldeles utmärkt så vill de flesta av oss träffas på riktigt när det är dags för konferens. Och så tror jag nog att det kommer att vara för en överskådlig framtid.

 I styrelsen har vi med start under pandemin arbetat för att hitta olika sätt att effektivisera styrelsearbetet och göra det mindre sårbart och personberoende. Det handlar bland annat om digitalisering och om en bättre struktur i vårt arkiv. Självklarheter egentligen men också sådant som lätt kan få stryka på foten i en ideell förening där bristen på tid är största utmaningen.

En förening som funnits sedan 1979 har naturligtvis samlat på sig mängder av papper och pärmar som på olika sätt dokumenterar föreningens historia och utveckling under åren. En hel del finns digitalt men mycket finns också i fysisk form. Som ett led i att framtidssäkra föreningens arkiv initierade styrelsen i våras ett arbete med att digitalisera och strukturera upp samtliga handlingar som ska bevaras.

Som ett första steg besökte jag, ordförande Martin Kruse och sekreterare Stefan Gudasic föreningens kansli i Stockholm under en dag i början av sommaren. Vårt uppdrag från styrelsen var att gå igenom de flyttkartonger med fysiskt material som förvaras hos kansliet, gallra och avgöra vad som ska digitaliseras för att bevaras för framtiden.

Under arbetets gång stötte vi på både gamla remissvar, årskonferensprogram, mailväxlingar och naturligtvis mötesprotokoll som på olika sätt dokumenterade och gav en bild av vilka frågor som föreningen drivit genom åren och som även bekräftade att SOI är och har varit en betydelsefull röst som gör skillnad i utvecklingen av den offentliga affären.

Det finns gott om exempel jag skulle kunna ge i det här nyhetsbrevet men eftersom vi har en redaktör (Gunnar Lyckhage) som är en utmärkt historieberättare så kommer han att få uppdraget att, så snart arkivet är digitaliserat, göra återkommande djupdykningar för att i nyhetsbrevet plocka fram både stora och små guldkorn ur föreningens historia. Personligen är jag väldigt nyfiken på att få veta mer om ADB-Link, som förefaller ha varit en föregångare till dagens upphandlingsverktyg och där SOI på något sätt var involverade som intressent och pådrivare.

Nu skiftar jag fokus från historia till framtid och passar på att uppmärksamma vår nya omgång av program för erfarenhetsutbyte, som från och med nu går paraplyet SOI-nätverk (där även de fysiska nätverken finns). Det aktuella programområdet för 2023 är ”Hur skapas en givande och meningsfull leverantörsdialog?” och det kommer totalt vara tre tillfällen med olika teman samt ett antal organisationer som ”värdar” under detta tema. Bland värdorganisationerna märks bland annat Uppsala och Mölndals kommun.

I min iver att förklara rubriken på nyhetsbrevet glömde jag tydligen helt bort att hälsa välkommen tillbaka efter sommar och semester. Avslutar i stället höstens första brev med att hälsa: Hoppas att ni haft en skön ledighet!

/ Martin Magnusson

Vice ordförande SOI