Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

SOI’s remissvar på Leverantörskontrollutredningen

19 december, 2023

En samordnad registerkontroll för upphandlande myndigheter och enheter

En av SOI´s viktiga uppgifter är att svara på remisser, något vi kanske inte alltid hör så mycket om, men som likväl har stor betydelse. Ett par gånger har SOI till och med gått längre, vilket du kan läsa mer om i den just publicerade intervjun med Lill Sandberg. Ett exempel på remissvar är det svar SOI nyligen lämnade på den så kallade Leverantörskontrollutredningen, ett svar som skulle vara inne 15 december 2023 och som naturligtvis är extra viktigt då de så kallade välfärdsbrotten blivit allt vanligare. Utredningen i sig (SOU 2023:43) är en nätt lunta för läshungriga, på 442 sidor.

”Regeringen beslutade den 2 juni 2022 att tillkalla en särskild utredare för att föreslå ett effektivt och tillförlitligt system för leverantörskontroll i samband med offentlig upphandling och vid ansökan om att delta i ett valfrihetssystem. Utredaren gavs även i uppdrag att ta ställning till om reglerna om uteslutning av leverantörer från att delta i valfrihetssystem bör skärpas, utreda om det finns rättsligt stöd för att behandla personuppgifter vid uppföljning av avtal, ta ställning till om det bör införas obligatoriska krav på arbetsrättsliga villkor vid icke direktivstyrda upphandlingar och analysera de rättsliga förutsättningarna för att vid offentlig upphandling införa begränsningar av antalet underleverantörsled samt bedöma om det finns skäl för en sådan begränsning.”

Johanna Dingertz är ledamot i SOI’s styrelse, och till vardags upphandlingsjurist i Luleå kommun. Så här sammanfattar hon det svar som SOI lämnat.

SOI försöker svara på samtliga remisser som har en påverkan på den offentliga affären. Den remiss som är aktuell nu är utredningen kring  En samordnad registerkontroll för upphandlande myndigheter och enheter (SOU 2023:43).

Generellt tycker SOI att utredningen ger många bra förslag, och tillstyrker i stora delar de förslag som lagts fram. Vi anser att förslaget kring att ge Bolagsverket i uppdrag att ta fram ett system för att underlätta kontroller i samband med uteslutningsgrunder är ett jättebra förslag och något som verkligen skulle kunna vara en hjälp i den offentliga affären. Systemet ska kunna nyttjas både i upphandlingsfasen och vid uppföljningar vilket vi också välkomnar. Viktigt är dock att detta inte blir en flaskhals, utan att svar kan lämnas relativt omgående.

SOI, tillsammans med även SKR och säkerligen många fler anser dock att det är viktigt att utredningen bara blir ett första steg och att ytterligare utredningar tillsätts för att fortsätta detta så viktiga arbete. Utredningens förslag ger oss bara lösningen på de kontroller som vi som upphandlande myndigheter och enheter egentligen är skyldiga att genomföra enligt lag (LOU). Ett system för registerkontroller skulle eventuellt kunna hjälpa till med granskning på så många fler plan än det som är föreslaget idag. En sådan utredning vore en välkommen fortsättning.

I utredningen har man även gjort en tabell för vilka svenska brott som passar in på uteslutningsgrunderna som är angivna i 13 kap LOU. Detta är något som tidigare saknas och är ett mycket välkommet förtydligande.

Utredningen föreslår även att ta bort sanningsförsäkran som verktyg i de fall där det föreslagna kontrollsystemet istället går att använda. SOI välkomnar även detta, sanningsförsäkran är ett trubbigt instrument som idag används väldigt olika. Genom att ersätta det med ett kontrollsystem så tror vi att det kommer att underlätta för upphandlande myndigheter och enheter.

Utredningen fick även några sidouppdrag att titta på, bland annat har utredningen tittat på att införa uteslutningsgrunder likt de i LOU även i LOV. SOI välkomnar detta förslag, däremot kan övergångsbestämmelserna sätta käppar i vissa hjul och innebära att redan startade LOV-system inte kommer kunna använda sig av uteslutningsgrunderna. Detta anser vi är mycket olyckligt och föreslår att de föreslagna uteslutningsgrunderna även ska kunna användas på redan befintliga system. Annars ser SOI en risk med att många upphandlande myndigheter och enheter väljer att starta om sina LOV-system enbart för att få tillämpa de nya uteslutningsgrunderna, vilket skulle bli onödigt mycket jobb.

Slutligen har utredningen bland annat även tittat på om det ska vara möjligt att införa en generell begränsning i underleverantörsled. Utredningen kommer fram till att detta inte ska göras. SOI delar denna bild, men påpekar i sitt svar att det är mycket viktigt att upphandlande myndigheter och enheter inte fråntas möjligheten att faktiskt kunna lägga en begränsning i antalet underleverantörsled i de upphandlingar som man finner en sådan begränsning lämplig.