En undersökning om småföretags deltagande i offentlig upphandling
Det var 2015 som den förra undersökningen publicerades och glädjande nog syns en tydlig förbättring när det gäller de små företagens deltagande i offentliga upphandlingar. Detta även om det finns gott om utrymme för ytterligare förbättringar inom lagens råmärken. Rapporten är författad av Magnus Johansson, som är expert på offentlig upphandling och konkurrens hos Företagarna. Rapporten inleds med en kort sammanfattning av resultat och den ser ut så här.
Sammanfattning
• 32 procent av småföretagen deltar i offentlig upphandling. Detta är en ökning med 5 procentenheter sedan senaste undersökningen 2015.
• Småföretag deltar i både annonserade upphandlingar och icke-annonserade upphandlingar (direktupphandling). En specialisering har skett sedan 2015 då fler småföretag väljer antingen annonserade upphandlingar respektive icke-annonserade.
• Över hälften av småföretagen deltar i ramavtalsupphandlingar.
• 17 procent av småföretagen deltar inte i offentlig upphandling på grund av att det upplevs för komplicerat och tar för lång tid, samma procentsats som senaste undersökning.
• 40 procent av småföretagen anser att upphandlande organisationer inte delar upp sina offentliga upphandlingar i mindre delar.
• 48 procent av småföretagen anser att det blivit krångligare att delta i offentlig upphandling under de senaste åren.
• 73 procent av småföretagen anser att det ofta ställs krav som är irrelevanta.
• Över hälften av småföretagen anser att hållbarhetskrav såsom miljö- och klimatkrav påverkar deltagandet oförändrat.
• 53 procent av småföretagen har uppgett att de inte ställer fler frågor än tidigare till upphandlande organisationer, kopplat till leverantörernas aktivitetsplikt.
• 20 procent av småföretagen anser att de införda begränsningarna (preklusion) i överprövningsprocess påverkar företagets möjlighet att få sin sak prövad av domstol.
• 49 procent har uppgett att det inte varit aktuellt att överpröva en offentlig upphandling.
• 30 procent av småföretagen har uppgett att de ofta vinner offentliga upphandlingar.
Bilden nedan illustrerar den första punkten i sammanfattningen.
Rapportens summering av undersökningen
Vikten av småföretags deltagande upphandling går inte att tillräckligt understrykas. Småföretags deltagande är avgörande för konkurrenskraftiga offentliga affärer, innovation och ekonomisk tillväxt. Upphandlingslagarna sätter ramarna för hur själva konkurrensutsättningen ska genomföras men ett stort ansvar ligger på de upphandlande organisationerna att genomföra offentliga upphandlingar som bidrar till goda affärer, och inte utesluter småföretag.
Företagarna bedriver ett aktivt påverkansarbete för att underlätta för småföretag att delta i offentliga upphandlingar. Företagarna har bland annat skapat en småföretagsvänlig upphandlingspolicy som vänder sig mot Sveriges kommuner som kan användas som diskussionsunderlag vid träffar med offentliga beställare och näringsliv.
Företagarna har även publicerat en upphandlingsskola som småföretag kan nyttja för att lära sig mer om offentlig upphandling.
För att läsa mer, ladda ner rapporten och se filmen där Magnus Johansson berättar mer om resultatet i rapporten, klicka här.