Två viktiga artiklar – utvalda av SOI´s styrelse
MTC står som bekant för MTC Procurement Research Center eller på svenska Forskningsstiftelsen MTC Marknadstekniskt Centrum. MTC:s vision är att skapa ett strategiskt upphandlingscenter för excellens som skapar nya insikter i upphandlingsområdet genom att underlätta utbyte av idéer och kunskap mellan akademiker och praktiker. Sedan april i år är SOI medlemmar i stiftelsen. Så här beskriver MTC sitt uppdrag.
”MTC är en mötesplats för upphandlingsutövare och forskare, både inom den offentliga och privata sektorn. MTC grundades i Stockholm 1974 av Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Institutet för företagsledning (IFL). Vår vision är att skapa ett strategiskt upphandlingscenter i världsklass som kommer att öka förståelsen för och skapa nya insikter inom upphandlingsområdet.
Det fungerar som en plattform och mötesplats för många typer av aktörer, både nationella och internationella: akademiker, praktiker, företag och andra organisationer. Detta inkluderar också att tillhandahålla högre utbildning till akademin, företagsledare och inköpsproffs. Slutligen ska vi sträva efter utveckling av stark upphandlingsforskning och innovation av högsta internationella klass med betydelse för Sveriges framtida konkurrenskraft.”
Här följer det två utvalda artiklarna, hämtade ur MTC´s kvartalsvisa nyhetsbrev, nr 3 2024.
Perks of being an ‘attractive’ public customer
A recent research paper explored the influence of customer attractiveness (the extent to which a supplier holds a positive perception toward a customer organisation) on supplier resource mobilisation efforts toward the public sector. Based on qualitative interviews across various supplier markets, it was found that customer attractiveness in the public sector influences suppliers’ mobilisation efforts in several ways. Not only does customer attractiveness stimulate competition in the tender phase, it can also provide important benefits to quality, supply stability, and innovation during the business relationship.
The influence of customer attractiveness on resource mobilisation was therefore found to exceed well beyond suppliers’ bid behaviour. Interestingly, the study found that being attractive enough for bids should not be equated with being sufficiently attractive for desired supplier outcomes. The authors conclude that it is important for public actors to actively strive to become more attractive to their suppliers.
SOURCE: Journal of Public Procurement
Increasing the role of sustainability in public procurement of personal protective equipment
Researchers investigated how sustainability was considered in public tenders in a non-strategic category of personal protective equipment (PPE) during the COVID-19 pandemic as well as the barriers to taking sustainability into account. Based on interviews with procurement managers and specialists in Finnish healthcare organisations, the study found the following significant barriers for public procurement units:
• Lack of local production: Public procurement units would be able to procure more sustainable products if there were more sustainable options available in the market.
• Lack of infrastructure for reuse: Building an infrastructure for PPE purification and reusage would enable transition from disposable products towards durable products.
• Organisational level actions: By increasing organisational resources for sustainable procurement, opportunities for taking sustainability into account throughout the procurement process could be increased.
• End-user perceptions: End users are often suspicious of multi- use masks and prefer disposable products. Therefore, convincing end-users of PPE about their sustainable features would enable organisations to procure those products.
SOURCE: Journal of Cleaner Production
Läs mer om MTC på deras hemsida