Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Nuteks handlingsprogram och SOI´s uppgifter

17 december, 2008

Under ett välbesökt halvdagsseminarium i Stockholm. överlämnades ”Förslag till handlingsprogram för entreprenörskap och förnyelse i vård och omsorg 2009-2013.” till socialminister Göran Hägglund den 11 november.


Så här presenterar Nutek förslaget på sin hemsida;
På uppdrag av regeringen föreslår Nutek ett handlingsprogram för att främja entreprenörskap och förnyelse inom vård och omsorg, samt en vägledning för upphandlingar. Handlingsprogrammet är utvecklat i samråd med Sveriges Kommuner och Landsting, Socialdepartementet och Almega – resultatet presenteras i denna rapport. Det övergripande målet med insatserna är att skapa förutsättningar för fler och växande företag, som i sin tur kan utveckla vård och omsorg i ett längre perspektiv. Det gäller att både nå en mångfald av utförare genom att utveckla fler konkurrenskraftiga företag samt att utveckla och förnya vården och omsorgen som helhet. För att uppnå målet föreslås sex delprogram under 2009–2013: 1. Ökat entreprenörskap i vård och omsorgsutbildningarna. 2. Entreprenörskaps-, innovations- och kommersialiseringsfrämjande. insatser för fler och växande vård- och omsorgsföretag. 3. En vägledning för beställare och upphandlare av vård och omsorg. 4. Internationalisering och export av vård och omsorg. 5. Marknadsutveckling genom innovation och förnyelse i vård och omsorg. 6. Kunskapsutveckling och kunskapsspridning om entreprenörskap, företagande och förnyelse i vård och omsorg.

Handlingsprogrammet kan laddas ner från Nuteks hemsida

Under seminariet konstaterades att ett hinder på vägen mot fler och växande företag i vård- och omsorgsbranschen är krångliga upphandlingar. Därför föreslår Nutek en praktisk vägledning som riktar sig till beställare och upphandlare.

SOI deltar i arbetet

herrstalberg

Vi har pratat med Gunnar Stålberg, SOI´s vice ordförande som också sitter med i Rådet för upphandlingsfrågor. Gunnar var närvarande när rapporten presenterades och berättar att regeringen satsar 133 miljoner kronor 2009-2011 för en förbättrad offentlig upphandling. Pengarna fördelas mellan Konkurrensverket och Kammarkollegiet. Syftet är, enligt stadsråden Mats Odell och Maud Olofsson, att ”komma till rätta med det minskade antalet anbud och för att generellt lyfta den offentliga upphandlingen”. Kammarkollegiet får i uppgift att inrätta ett nationellt upphandlingsstöd. Detta skall utformas i samverkan mellan upphandlande myndigheter, enheter och leverantörer. SOI har inbjudits till Finansdepartementet för att diskutera de uppdrag som Kammarkollegiet fått. Till mötet kommer även SKL att bjudas in.

Syftet med arbetet är att ta fram konkreta förslag till formuleringar av krav och villkor i förfrågningsunderlag och samla dessa till en ”vägledning” för beställare och upphandlare. Avsikten är att de skall kunna använda den som utgångspunkt i arbetet med förfrågnings-underlag och hämta inspiration och färdiga formuleringar. Nutek förslår dessutom att en utvecklingsfunktion upprättas för upphandlingar av vård och omsorg som skall arbeta med metodutveckling, analys och uppföljning av offentliga upphandlingar.

Inom ramen för Nuteks uppdrag har ett antal arbetsgrupper diskuterat hur förfrågningsunderlag inom olika områden kan och bör se ut. Berörda områden är primärvård, äldreboenden och starroperationer. En arbets-grupp ägnar sig åt allmänna villkor och formalia vid upphandlingar. Företrädare för bl a SOI, LfU och Nätverk Uppdrag Hälsa deltar i arbetet. I arbetet medverkar även företrädare för myndigheter, organisationer och leverantörer. LfUs strukturmallar för förfrågningsunderlag utgör grunden för arbetet.

Gunnar påvisar också att upphandlingsmarknaderna är under omvandling och påverkas av ett antal viktiga fundamentala drivkrafter. Några centrala trender och utvecklingstendenser är
• Konkurrensutsättning och avknoppning
• Brukarnas val
• Miljökrav och offentlig upphandling
• Etiska krav i upphandlingar
• Regelförenkling
• Elektronisk upphandling
• Innovationer och offentlig upphandling
• Offentlig-Privat Samverkan - OPS
• Nya upphandlingsformer

Viktiga utmaningar blir därför att
• Tydliggöra rollerna i upphandlingsprocessen, d v s skillnaden mellan beställare, upphandlare och övriga intressenter i processen
• Redovisa effekterna av en effektiv offentlig upphandling genom relevanta nyckeltal
• Utveckla enkla och effektiva metoder och verktyg för den offentliga upphandlingen
• Arbeta med intelligenta förfrågningsunderlag, d v s underlag som har en tydlig struktur och är anpassade till den aktuella upphandlingen med tillhörande marknadsförutsättningar

Uttryckt i konkreta termer pekar Gunnar bland annat på
• LOV - Lag om valfrihetssystem
• Rekrytering av medarbetare
Skapa förutsättningar för små- och medelstora företag att delta i den offentliga upphandlingen
• Utveckla elektronisk upphandling
• Tydligare krav vid upphandling och användning av ramavtal
• Samla inköpsvolymer och ge utfästelser om köp
• Uppföljning av köptrohet mot gällande avtal
• Miljö- och etiska krav i upphandlingarna

I detta arbete öppnar sig å andra sidan en rad möjligheter
• Flytta fokus från juridiken till den goda affären
• Avdramatisera överprövningar och se dem som en ambition att utveckla upphandlingen
• Utveckla samverkan med marknadens parter för gemensamma utvecklingsinsatser
• Medverka till kompetensutveckling för alla intressenter i upphandlingsprocessen
• Samverka med andra upphandlande myndigheter