Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Agneeta – ny chef för Upphandlingsstödet

25 november, 2010

agneeta

Agneeta Anderson är bekant för åtminstone de lite äldre SOI-medlemmarna sedan tidigare, då hon i början av 2000-talet satt med i SOI’s styrelse, tillsammans med bland annat Lisbeth Johnson. Som ny chef för Kammarkollegiets upphandlingsstöd, representerar hon långvarig praktisk erfarenhet av offentlig upphandling. Hon har hunnit vara inköpschef på Svensk Bilprovning och upphandlingschef på både Skatteverket och i Solna stad.

Ganska nyss släppte Statskontoret sin utredning om hur de olika nationella upphandlingsstödjande verksamheterna skall samordnas. I förslaget förordas alternativet att all denna verksamhet, som idag är spridd på olika statliga myndigheter och bolag, skall inordnas i en ny samlad Upphandlingsmyndighet. Vi frågar Agneeta vad detta innebär för Upphandlingsstödet och för Kammarkollegiet.

– Förslaget är ju ute på remiss just nu och Kammarkollegiet som myndighet håller på att arbeta på ett remissvar. Sett ur ett upphandlingsperspektiv så är naturligtvis en samlad myndighet mycket bra och den skulle definitivt stärka den offentliga upphandlingens roll. Däremot kommer utredningen inte helt rätt i tiden, sett ur Kammarkollegiets synvinkel. Här har gjorts en stor kraftsamling under de senaste åren, då allt fler uppgifter med koppling till upphandling har lagts på Kammarkollegiet. Den förra regeringen, med Mats Odell som ansvarig för upphandlingsfrågor, tog ju en rad initiativ för att stärka den offentliga upphandlingens roll och där är både Statskontorets utredning liksom Anders Wijkmans nyss påbörjade utredning viktiga pusselbitar.

Jag har hört lite olika synpunkter på Statskontorets utredning. Själv tycker jag att man har gjort ett gediget arbete och här finns också flera olika alternativ att välja på. Ett av dem är ju att verksamheterna samordnas i en redan befintlig myndighet, vilket då sannolikt skulle vara Kammarkollegiet.

Och apropå satsningar på offentlig upphandling, det diskuteras ju en del kring att upphandlingsfrågorna nu har bytt departement. Själv tror jag dock att den ansvarige ministerns intresse och engagemang väger lika tungt som departementstillhörighet, så jag har goda förhoppningar inför framtiden.

– Hur ser du på Upphandlingsstödets verksamhet och uppgifter?

– Ja, Kammarkollegiet fick ett stort anslag men också ett stort uppdrag, med förväntningar på resultat från vår uppdragsgivare. Kanske blev startsträckan en smula lång, men nu känns det som att vi har landat. Vi har en bra mix av medarbetare med både praktisk och teoretisk erfarenhet och vi har nu väldigt mycket research och skrivarbete bakom oss. Vi kommer att klara de mål vi har satt för i år och släpper nu i höst och början på vintern ett stort antal vägledningar. Och även om vi nu går in i en förvaltande fas så har vi redan identifierat ett stort antal kommande projekt.

– Man har ibland upplevt Upphandlingsstödets verksamhet som lite anonym, håller du med om det?

– Det är helt riktigt, men nu när vi faktiskt har mer att visa upp i form av vägledningar och annat, så har vi också tagit fram en kommunikationsplan inför nästa år. Vi kommer både att arrangera egna konferenser, både större och mindre, och synas i andra sammanhang. Och även om vi än så länge är lite anonyma så är det faktiskt så många som ringer oss i olika frågor, att det har blivit en sorts informell helpdeskfunktion. Till allra största delen är det upphandlare som kontaktar oss, mindre ofta leverantörer. Vi håller på att diskutera hur vi skall organisera detta bättre, kanske skall också leverantörerna ha en egen helpdesk.

Vi känner att vi vill nå leverantörerna på ett bättre sätt men jag vill också trycka på att kontakterna mellan upphandlare  och leverantörer, köpare och säljare måste utvecklas i den offentliga upphandlingen. Upphandlarna med sin gedigna erfarenhet borde också i större utsträckning arbetaibland proaktivt och ställa förslag till sina uppdragsgivare om hur olika upphandlingar skulle kunna genomföras.

En liten rolig detalj i verksamheten är ju att vi gör upphandlingar för Kammarkollegiets egen räkning ibland också och då tycker våra jurister och teoretiskt skolade medarbetare att det är väldigt roligt att vara med och tillämpa och testa sina kunskaper i praktiskt upphandlingsarbete.

– Det finns en okunskap, både hos politiker och allmänhet, i vad professionell upphandling innebär. En del tror att det är upphandlarna som ligger bakom mutskandaler och oegentligheter, till exempel hemma hos oss i Göteborg.

– Ja, det skall bli väldigt intressant att se i vilken uträckning otillåtna direktupphandlingar, där man går helt på sidan av både lagen och sin egen upphandlingsorganisation, kommer att kunna stävjas nu när Konkurrensverket har fått lite vassare klor med de nya sanktionsmöjligheterna.

Och avslutningsvis vill jag säga att det märks att det händer saker kring offentlig upphandling, det finns en känsla i luften av att upphandlingens roll håller på att förändras och lyftas fram. Jag hoppas att vi kan bidra med vår del i det arbetet.