Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Medlemsenkäten – upphandlarens vardag

28 oktober, 2010

stress

SOI har i samarbete med Upphandling24 genomfört en medlemsenkät under året. Vår ordförande Lisbeth Johnson konstaterade i sitt tidigare ordförandebrev följande; Svaren bekräftar min bild av att en medlem i Sveriges Offentliga Inköpare är mycket engagerad i och trivs med sitt jobb. Vårt fortsatta utvecklingsarbete kommer att ha enkätresultaten som utgångspunkt. Årskonferensen 2011 kommer också att bygga på det som ni tycker är viktigt att SOI jobbar med.

Observera också att medlemmar nu kan ladda ner enkäten i sin helhet från medlemssidan!

Här på hemsidan kommer vi att att sammanfatta enkäten och detta kommer att ske i två avsnitt. Denna gång läggs fokus på hur upphandlarens vardag ser ut, med betoning på frågor som trivsel, stress, arbetsinnehåll med mera. I nästa delrapport, i samband med nyhetsbrevet i slutet av november, kommer vi att belysa olika utvecklingsområden för upphandlarna och hur SOI i fortsättningen bör arbeta för att på bästa sätt stödja sina medlemmar.

Drygt 630 medlemmar har besvarat frågorna, alla har dock inte besvarat samtliga frågor varför summan av svaren kan variera på olika frågor. 55 %  (339) arbetar i en kommun, 24,5 % (151) i en statlig myndighet, 8,9 % (55)  i landsting eller region, 8,3 % (51) i ett offentligt ägt bolag och 3,2 % (20) är upphandlingskonsulter i privata företag.

Av dessa arbetar 58,5 % (348) som upphandlare/inköpare, 22,7 % (135) som upphandlings/inköpschef och 9,4 % (56) som upphandlingssamordnare. De övriga 9,4 procenten fördelas på upphandlingsassistent, inköpscontroller, beställare, inköpsstrateg och bolags- eller upphandlingsjurist.

Vardagen
För upphandlarna står upphandlingen definitivt i fokus. 75,2 % (461) arbetar mellan 75 och 100 procent av sin arbetstid med upphandlings- och inköpsfrågor och 12,4 % (76) mellan 50 och 75 procent. För ytterligare 12,4 % (76) ligger siffran under 50 procent. 97 % arbetar utifrån LOU, 15,2 % utifrån LUF och 11 % utifrån LOV vilket alltså innebär att en del upphandlare arbetar utifrån mer än en lag.

Vad gäller de huvudsakliga arbetsuppgifterna kunde flera alternativ markeras, vilket gav följande resultat, i fallande skala.

Upphandlingar, 86,1% (514)
Information och kommunikation internt + externt, 57% (340)
Avtalsuppföljning, 46,9% (280)
Strategisk inköpsplanering och rådgivning, 46,9% (280)
Avtalsförvaltning, 42,9% (256)
Avtalsjuridik, 35,2% (210)
Inköpsuppföljning och styrning, 32,7% (195)
Överprövningar, 32% (191)
Förstudier och behovsanalyser, 31,8% (190)
Förhandlingar, 27,3% (163)
Ledning och styrning, 25,8% (154)

Trivseln
Detta är ju en avgörande fråga för oss alla och desto mer glädjande är det att 89,5 procent av de svarande trivs bra (44,5 %) eller mycket bra (45%) på arbetet, vilket ju är en påfallande hög siffra! Varken bra eller dåligt säger 8,2 procent medan 1 procent trivs dåligt och 1,3 procent vantrivs och vill byta jobb.

Lite mer komplicerat blir det när ett antal påståenden skall besvaras. Den första siffran efter varje påstående betyder: Jag instämmer helt och hållet. Den andra betyder: Jag instämmer delvis.
Övriga svarsalternativ var; Det stämmer så gott som inte, Det stämmer inte alls, Vet ej, kan ej svara
Procensatserna för dessa ser du då du laddat ner enkäten från medlemssidan på www.soi.se.

Jag känner att jag gör nytta på min arbetsplats  76,5%,  21,1%
Jag är nöjd med min lön och förmåner  14,6%,  51,2%
Jag arbetar ofta övertid  18,2%,  39%
Jag känner ofta negativ stress i mitt arbete  11,3%,  40,9%
Jag har för hög arbetsbelastning  23,8%,  49,9%
Mitt arbete är utvecklande och stimulerande  55,2%,  38,1%
Min funktion har en hög status på min arbetsplats  11,8%,  45,5%
Kunskapen om och förståelsen för inköp och offentlig upphandling är hög i högsta ledningen  9,8%,  44%
Kunskapen om och förståelsen för inköp och offentlig upphandling är hög i övriga delar av verksamheten
3,6%,  32,6%
Jag känner ett starkt stöd från högsta ledningen för det arbete jag utför  19,6%,  45,4%

De allra flesta känner alltså att de gör nytta på sin arbetsplats medan det är betydligt sämre med lönenivå och förmåner. Nästan 60 procent arbetar ofta eller ganska ofta övertid och cirka hälften upplever negativ stress på arbetet. Nästan tre fjärdedelar upplever att arbetsbelastningen är för hög men över 93 procent tycker samtidigt att arbetet är utvecklande och stimulerande.

Omvärlden
Det finns uppenbarligen ett stort utrymme för att höja yrkets status, liksom kunskap, förståelse och stöd, både hos högsta ledningen och ännu mer ute i verksamheterna.

Intressant är också, utifrån den pågående samhällsdebatten, att bara 14,6 procent säger sig ha blivit utsatta för mutförsök. Oftast har det handlat om erbjudanden om gratis tjänster från en leverantör, i andra hand måltider och på tredje plats kommer resor.

Detta bekräftar vad man säger från till exempel Ekobrottsmyndigheten och Brottsförebyggande Rådet; Genom att öka kunskapen, förbättra rutinerna och samarbeta vid upphandling kan man använda upphandlingen som ett vapen mot den organiserade brottsligheten. Det är personer ute i förvaltningarna med löpande kontakterna med leverantörerna som man vill åt och där man ser möjligheter till bestickning och korruption.