Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

23 januari, 2011

ordfrarordet jan 25_11

Nytt år som börjar med bubbel. Ja, jag tycker man kan uttrycka det så också när det gäller vårt verksamhetsområde. Det händer så mycket, våra frågor diskuteras allt mer och i allt vidare kretsar. Många börjar se upphandlingsfrågor som strategiska frågor (men inte riktigt alla än). Vi måste fortsätta vårt arbete med fokus på de goda affärerna.

Den 24 januari deltar jag på det första expertgruppsmötet i den av regeringen tillsatta upphandlingsutredningen. Det känns mycket bra att SOI har blivit inbjudet att delta i arbetet. Dessutom kommer utredningen att arbeta mycket mer utåtriktat än jag sett att andra utredningar gör. Ett antal stormöten kommer att hållas runt om i landet. Inbjudningar bifogas detta brev. Ta tillfället i akt att påverka utredningen vid dessa möten. Jag vill verkligen uppmana till deltagande. Utredningens ordförande Anders Wijkman kommer också att medverka på SOI:s årskonferens i Halmstad. Likaså har utredningen bett om en träff med oss som en av sex intresseorganisationer. Syftet är av vi skall få tillfälle att bidra med underlag och förslag avseende de frågor som ingår i utredningens uppdrag.

Förra nyhetsbrevet avslutade jag med orden - Det verkar som om allt fler upptäcker att upphandlare är ett bristyrke, men ett yrke som är roligt och mångfasetterat. Är vi på väg att få den status som vi länge tyckt att vi borde ha? – Några som dessvärre ännu inte upptäckt detta är myndigheten för yrkeshögskolan. De har nu beslutat vilka utbildningsansökningar som beviljats i senaste ansökningsomgången. Jag blev lite förvånad när jag tog del av motiveringen till att endast en utbildning inom vårt yrkesområde beviljats. Motivering lyder:

”Myndigheten har i 2010 års Utbildningsanalys uppgett att utbildningar inom Inköp ej bör öka. Detta har lett till att myndigheten enbart har beviljat 1 utbildning inom området Inköp i denna ansökningsomgång. Myndigheten har således bedömt att andra yrkesroller har ett starkare arbetsmarknadsbehov och har därmed prioriterats.”

Vi som är verksamma inom området vet vilken brist på kompetenta upphandlare det är och hur svårt det är att rekrytera medarbetare. Det som är positivt med det här uttalandet är att det tydligen är många yrken som har det än värre och det borde vara glädjande för alla arbetslösa som söker jobb. Det är tydligen en rejäl brist på kompetent arbetskraft inom många områden nu.

Den 19 januari medverkade jag som moderator på en konferens som Konkurrensverket anordnade om nyheterna i upphandlingslagstiftningen (från i somras). Som alltid var det kul att få möta alla upphandlare som deltog på konferensen. Jag är också lite stolt över att jag, i min egenskap av ordförande för SOI, fick rollen som moderator. En av de frågor som togs upp på konferensen var otillåtna direktupphandlingar. Jag kan konstatera att upphandlaren hamnar i något av moment 22 vad gäller otillåtna direktupphandlingar ibland. Jag är ingen vän av sådana, men någon lösning måste till när vi inte fått fram ett avtal i tid dvs. när gällande avtal går ut och vi t.ex. med anledning av en överprövning inte fått till ett nytt avtal. Det pratas om att vi skall ha framförhållning. Men hur långt skall det ansvaret sträcka sig? Vi måste också få till en bra affär och får man det om anbud skall lämnas in 10 -12 månader i förväg? Hur skall små och medelstora företag kunna klara en så lång framförhållning vad gäller priser mm? Skall vi börja med en prisjustering det första vi gör när ett avtal träder i kraft? Och att med den här framförhållningen få med nystartade företag kan vi glömma. Som jag ser det räcker inte heller en framförhållningstid på 10 - 12 månader. Vad händer om vi efter denna tid får ett beslut på att upphandlingen skall göras om? Vi kan inte låta bli att köpa exempelvis livsmedel bara för att det gått ”troll” i en upphandling, eller skall vi i stället kalkylera med en upphandlingsskadeavgift? Vi behöver regelverk men det måste vara anpassat till verkligheten.

Nog om detta. Jag vill återigen påminna om motioner till årsmötet. Styrelsen ska ha dem senast den 31 januari 2011. I dagsläget har inga motioner kommit in. Nomineringar till årets inköpare efterlyses också. Visst har ni duktiga kollegor i er närhet? Hör av er till mig, helst på adressen lisbeth.johnson@halmstad.se.

Lisbeth Johnson