Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

31 maj, 2011

ordforarmaj31

I mitt förra ordförandebrev skrev jag några ord om den upphandlingsenkät som några av oss svettats över. Idag har jag varit på en hearing om statistik som Upphandlingsutredningen arrangerade. Sofia Lundberg, ansvarig för enkäten, höll i programmet. Det var en genomgång av utredningens uppdrag följt av hur man jobbar med statistikfrågan i Skottland. Det var också en presentation av hur två upphandlande myndigheter arbetar med uppföljning. Det är bra att det äntligen händer något avseende statistik bara det inte leder till ökade administrativa bördor. Vi som är praktiker måste också kunna se nyttan med statistiken och bli motiverade att arbeta med detta. Jag tror personligen att man t.ex. måste skilja på upphandlings- och inköpsstatistik.

En fråga som kom upp under dagen var hur många vi är som nu jobbar med att få bättre kontroll på inköpen. Helt ovetenskapligt tycker jag att det vore det intressant att ta del av era erfarenheter här. Hur många organisationer arbetar med att följa upp inköpsbeteende, avtalstrohet och har infört/ska införa beställningsstöd. Hör gärna av er till mig på adress Lisbeth.johnson@halmstad,se. Jag kommer att ta med mig uppgifterna till utredningen. Det skall bli spännande att se hur långt vi kommit. Jag tror nämligen att det händer väldigt mycket fast ofta i det tysta.
Vi är många som kämpar med att skriva yttranden över olika motioner och medborgarförslag. Det kan handla om allt från att mobiltelefoner ska ha en liten strålning till att det inte ska köpas in gatsten som kommer från Kina. För att inte tala om livsmedelsområdet, som kanske är det mest aktuella området just nu.

Sannolikheten för att vi är flera som hanterar precis samma frågeställning är ganska stor. Nu vill SOI hjälpa till genom att bygga upp ett referensbibliotek på vår hemsida. Tanken är att samla yttranden, tjänsteskrivelser m.m. där, så att du som medlem kan gå in och titta på om det är någon annan som redan svarat på samma frågeställning som du själv står inför. Vi ber därför dig som har något att bidra med att skicka dina yttranden eller tjänstemannaskrivelser till soi@www.soi.se. Vi publicerar yttrandena och så kan vi förhoppningsvis hjälpas åt att förenkla vardagen för varandra.

Den s.k. OFUKI-utredningens förslag ”Offentliga upphandlingar från eget företag?! – och vissa andra frågor” har nu kommit på remiss. Vi är många som kommer att besvara den. Det är ett omfattande material att sätta sig in i. Förhoppningsvis kan SOI:s referensbibliotek komma till pass redan i detta sammanhang. Men här är nog snarare problemet att det är så kort om tid att svara att vi inte hinner invänta varandra. Ett annat tips kan vara att ni tar reda på vilka myndigheter som fått remissen och sedan ser i vårt medlemsregister vilka medlemmar som arbetar där och kontaktar dem för diskussioner och utbyte av åsikter.

Planerna för Almedalen pågår för fullt. Måndag fm den 4 juli ordnar SKL Kommentus två debatter och den 5 juli kommer platsen för aktiviteterna att vara Gotlands museum. Det blir en heldag. SOI är med och planerar för aktiviteter på förmiddagen. Eftermiddagen kommer näringslivsorganisationerna att ha ansvar för. Jag är inbjuden att medverka i en debatt som Företagarna ordnar. I nästa nyhetsbrev kommer jag att kunna lämna mer information, alla detaljer är ännu inte helt klara. SOI kommer också att lägga ut programmet för vår förmiddag på hemsidan. Ni som planerar att resa till Gotland under Almedalsveckan, välj måndag och tisdag så hoppas jag att vi ses i Almedalen.

Mikael Blomberg har avsagt sig uppdraget som styrelseledamot. Tiden räcker inte till för att Mikael skall kunna ge uppdraget det engagemang han vill. Det är ett pussel att få ihop tillvaron. Familj och ordinarie jobb måste alltid gå först. Jag vill redan nu tacka Mikael för hans insatser. Ett mera formellt tack kommer vid årsmötet 2012.

Thomas Karlsson kommer i höst att byta arbete och lämna Östersund. Thomas flyttar söderut och skall vara med och bygga upp en ny upphandlingsorganisation i Dalarna. Det innebär att styrelsen kommer att sakna representant från norra Sverige. På styrelsemötet den 31 maj skall vi diskutera detta. Eventuellt kommer styrelsen att adjungera en medlem från norra landsändan.

Vid senaste styrelsemötet utsågs vice ordförande, sekreterare och kassör. Susanne Ekman lämnar sekreterarskapet efter två år. Susanne har mer än en gång suckat över hur svårt det är att hålla i pennan samtidigt som hon vill medverka i diskussionen. Trots svårigheterna har det fungerat. Eva-Lotta Löwstedt Lundell kommer nu att ta över uppgiften.

Vi har också gjort en del justeringar i utskotten. Den nya sammansättningen kommer att läggas ut på hemsidan i närtid.

Ha en fortsatt skön försommar! Runt midsommar kommer nästa nyhetsbrev. Till dess ha det så bra.

Lisbeth Johnson