Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

29 maj, 2012

ordforarmaj12

Styrelsen får ett nytt arbetssätt

Den 29 maj hade styrelsen ett planeringsstyrelsemöte. Jag tar därför tillfället i akt att delge er vad vi diskuterat och kommit fram till.

Arbetsuppgifterna har fördelats med ett tydligt ansvar för var och en av styrelseledamöterna. Det var många i styrelsen som öppnade upp för att få förändrade roller i det fortsatta styrelsearbetet. Styrelsen beslutade att konstituera sig/fördela arbetet enligt följande:

Vice ordförande Björn Bergström
Kassör Gunnar Stålberg
Sekreterare Lill Sandberg
Kansliansvarig Gunnar Stålberg
Stipendieutskott: Gunnar Stålberg, Lisbeth Johnson och Björn Bergström.

Externt kommunikationsansvarig: Eva-Lotta Löwstedt Lundell
Uppdraget kommer att innebära ansvar för centrala budskap för föreningen, debattartiklar, pressinformation, kommunikationsplan, OH-presentation om SOI

Internt kommunikationsansvarig: Madelene Winbo
Uppdraget innebär ansvar för nyhetsbrev, hålla kontakt med nätverk, kommunikation till medlemmar, underlag till medlemssidor för Upphandling 24.

Därutöver har vi fördelat ansvar för de aktiviteter som årsmötet tog beslut om i Karlstad:

Certifieringsprogram – Thomas Karlsson
Årskonferens – Birgitta Enzell
Almedalen – Gunnar Stålberg
Kommek/Kvalitetsmässan – Lill Sandberg
Upphandlingsdagarna – Egil Nylén
Skapa nya medlemsnätverk – Pia-Britt Hidlebran
Ny kontoplan – Susanne Ekman
Upphandling av kansliavtal – Gunnar Stålberg

Styrelsen medverkar också i olika utredningar enligt följande:
- Nya upphandlingsdirektiv – Eva-Lotta Löwstedt Lundell
- Innovationsupphandling – Madelen Winbo
- Livsmedelupphandlingar - Hans-Inge Johansson, Varbergs kommun
- Upphandlingsstödsutredning - Björn Bergström
- Upphandlingsutredningen – Lisbeth Johnson

Med denna förändring och tydliga styrning hoppas vi att styrelsearbetet blir effektivare och bättre.

Upphandlingsstödsutredningen har lämnat sitt betänkande och styrelsen förbereder sitt remissvar.

När det gäller upphandlingsutredningen är en viktig fråga hur man ska lösa statistikbehovet. Där menar många att utredningen går åt fel håll eftersom syftet med statistiken verkar vara mer för forskare än för de upphandlande myndigheterna. Styrelsen konstaterar att det sannolikt behövs en mer ingående intressentanalys för att identifiera vilka grupper som har nytta av en övergripande nationell statistik.

Det är oerhört viktigt att utredningen ser till de upphandlande myndigheternas intressen att få tillgång till statistik som ökar möjligheterna att göra affärsmässiga analyser inför upphandlingar och att få underlag för att kunna benchmarka med andra upphandlande myndigheter.

Arbetsgruppen för certifieringen hade ett möte i förra veckan där man gjorde en uppföljning av testcertifieringen. Man har tagit fasta på de synpunkter som kom in från de som certifierade sig då.

En ny certifieringsomgång kommer att äga rum preliminärt den 4/9 och därefter den 14/11, 5/2 2013 samt den 10/4 2013.

Tyvärr har vi inte fått ut information om certifieringen på hemsidan men jag räknar med att det är på plats i närtid.

Utvärderingen av årskonferensen är klar. Av denna drar vi följande slutsatser:
- Alla har överlag varit mycket nöjda med konferensanläggningen, förutom att det var lite svalt
- Vi hade en svarsfrekvens på 219 medverkande vilket var lågt
- Vi fick mycket återkoppling på konferensinnehåll för kommande konferenser.

SOI i Almedalen och på KOMMEK är två projekt som båda är i en intensiv planeringsfas. I Almedalen kommer det att hållas ett antal seminarier som berör upphandling. Delar av styrelsen och några medlemmar kommer både att delta på seminarierna och också bevaka dem som åhörare. Tisdagen den 3 juli genomförs en s.k. upphandlingsdag med många olika teman.

På KOMMEK som genomförs i Malmö i slutet på augusti kommer vi att ha en monter som vi hoppas kommer att få många besökare som vill diskutera upphandlingsfrågor med oss.

Vid de här tillfällena kommer vi också att ha en tävling där deltagarna får svara på frågor om upphandling. Det är ett bra sätt att få kontakt med besökarna. Ni som själva medverkar på mässor och vill ha tips på frågor hör av er till oss så förmedlar vi det material som vi har.

Lisbeth Johnson