Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Ordföranden har ordet

26 oktober, 2012

ordforarokt26_12

Ta tillfället att vara med och påverka föreningens utveckling vid föreningens årsmöte!!

Ibland får jag frågan: Varför ska jag vara medlem i SOI? Jag hoppas att våra medlemmar kan svara på frågan och hjälpa till att värva nya medlemmar. Ju fler medlemmar vi blir desto starkare kan vi driva de frågor som är angelägna för oss som arbetar med offentlig upphandling. Vi genomför uppskattade årskonferenser, arbetar med att få till nätverk lite mer lokalt. Styrelsen har tagit fram ett certifieringsprogram som ni kan läsa mer om på hemsidan. Vi deltar aktivt i olika utredningar och för fram praktikers synpunkter. Ja det finns mycket som vi jobbar med.

När jag skriver detta på torsdag eftermiddag sker det samtidigt som en nätverksträff genomförs i Göteborg. Tyvärr har jag inte själv deltagit men två medarbetare har varit på plats. Jag ser fram emot förmiddagskaffet i morgon för att få ta del av deras intryck.

I förra veckan deltog jag på Upphandlingsutredningens expertmöte. Utredningen har fått förlängd utredningstid. Vi får vänta till den 5 mars innan utredningens förslag kommer alla till del. En fråga som diskuterats och som ni säkert redan känner till är att höja direktupphandlingsgränsen. Eftersom det har blivit en debatt om det, har styrelsen gjort ett inlägg i den debatten som ni ser i en bilaga till detta nyhetsbrev. En fråga som vi inte har sett resultatet av än är upphandlingens strategiska betydelse. Ytterligare en fråga som väntar på svar är hur vi ska få en ändring på det förhållandet att det saknas statistik inom upphandlingsområdet. Här kan vi räkna med ökade krav. Jag hoppas dock att det mesta går att få fram via redan befintliga system, t ex annonsdatabaser och ekonomisystem så att vi inte tyngs av mer administration. De frågor som styrelsen prioriterat i utredningen kan ni läsa om i vårt remissvar på utredningens delbetänkande. Hör gärna av er till mig om ni har något ni vill skicka med mig i det fortsatta arbetet.

Styrelsen arbetar intensivt med att få till ett bra program och upplägg inför årskonferensen som nästa år äger rum i Västerås den 8 – 10 april. Jag har inledningsvis försökt att beskriva en del av vad styrelsen arbetar med och det är ett fantastiskt roligt uppdrag att ha medlemmarnas förtroende att få representera vår yrkeskår. På årsmötet som hålls i Västerås i anslutning till vår årskonferens har ni möjlighet att påverka vilka som ska representera SOI kommande år. Titta er omkring, fundera vilka som skulle vara lämpliga som styrelseledamöter, ta kontakt med valberedningen och lämna förslag/nominera.

Årsmötet är också ett tillfälle att påverka föreningens utveckling via motioner. Visst finns det något ni tycker vi skulle ta tag i – skriv en motion. De senaste åren har det varit för få motioner i mitt tycke.

Årets inköpare är en annan punkt som kommer upp på årskonferensen. Jag är inte för att kvotera priset, men nog borde den statliga sektorn ta upp kampen med den kommunala som lagt beslag på utmärkelsen de senaste åren, eller varför inte från region/landstingvärlden. Var inte blyga NOMINERA!

När ni läser det här ska när ni ha fått ett första ex av Dagens Samhälle. Tidningen har tagit kontakt med oss med ett erbjudande om att SOI:s medlemmar ska få åtta nummer på prov. Jag hoppas ni uppskattar erbjudandet.

Det här blir ett ovanligt långt ”ordförande har ordet” men jag kan inte motstå att berätta om en mycket lyckad aktivitet som vi gjort i min kommun. I tisdags mellan kl. 14 -19 bjöd vi in leverantörer till ett öppet hus. Vi annonserade i lokaltidningen och skickade inbjudningar till leverantörer vi trodde skulle kunna vara intresserade. Vi inbjöd till att komma och prata med oss om det som kändes angeläget för dem. Vi hade också med en representant för det upphandlingsstöd som vi använder, så att leverantörerna fick en introduktion i hur det är att lämna anbud till oss. Vi fick ett enormt gensvar. Vi hade som ambition att notera alla som kom men det gick vi bet på. Vi uppskattar att ca 140 – 150 personer kom och pratade med oss. Vi har inte gjort en utvärdering än men spontant skulle jag vilja säga ”succé”. Vi fick tillfälle att prata med leverantörerna under informella former och inte i ett skarpt upphandlingsläge. Leverantörerna verkade mycket nöjda. Hoppas det leder till att de tycker det går lättare att lämna anbud i fortsättningen.

Jag vet att det är mycket positivt som sker i våra olika organisationer. Kan ni inte ta kontakt med vår redaktör Gunnar Lyckhage och berätta så att vi andra kan få lite tips hur man kan jobba t ex med leverantörerna.

Lisbeth Johnson