Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

SOI i Almedalen

25 juni, 2014

 



Intresset för offentlig upphandling visar inte någon tendens att avta. I grunden beror detta troligen på att insikten om upphandlingens betydelse för samhällsutveckling och för att använda skattepengar på rätt sätt faktiskt har fått ordentligt fäste hos politiker och beslutsfattare. Här följer några arrangemang i Almedalen, där SOI finns representerat, i debatter eller med egna programpunkter. Läs mer om arrangemang som har med upphandling att göra här. (sök på ”upphandling”).

Upphandling 24 håller som vanligt till på Hästgatan 12

Tisdag 1/7 kl 09.00 håller SOI i programpunkten Offentlig upphandling – inte en LAG utan en viktig affär som förtjänar ett helt nytt fokus. SOI ger dig argumenten varför vi behöver tänka om. Har vi råd att inte ha koll? Hur kan vi styra inköp och upphandlingar mot bättre effektivitet och kvalitet?

Tisdag 1/7 klockan 12.00 debateras ämnet Ska offentlig upphandling fixa jobben?
Allt oftare ställs sociala krav i offentliga upphandlingar, till exempel att den vinnande leverantören måste sätta ett visst antal långtidsarbetslösa i arbete. Är det en bra eller dålig väg att vandra? Vilka blir de praktiska konsekvenserna?
I debatten medverkar Ulrica Dyrke, upphandlingssakkunnig, Företagarna, Anders Schönström, kommunalråd Malmö stad (S), Martina Mossberg, kommunstyrelsens ordförande, Haninge kommun (M) och Eva-Lotta Löwstedt Lundell, ordförande Sveriges Offentliga Inköpare, SOI

Onsdag 2/7 klockan 12.00 håller SOI i programpunkten Tre tips om upphandling du som beslutsfattare inte klarar dig utan.

En paneldebatt med deltagare från både offentlig och privat sektor. I debatten medverkar Roger Himmelsköld från SOI:s styrelse och moderator är Eva-Lotta Löwstedt Lundell, ordförande i SOI.

1.Vill du påverka utfallet i din organisations upphandlingar? När, var och hur gör jag det? Och hur gör jag inte? När i processen fattas beslutet i upphandlingsprocessen egentligen?
2.Hur tillvaratar jag det lokala näringslivets intresse på bästa sätt? Vi pratar gärna om hur viktigt det är att småföretagarnas intressen tillvaratas. Detta är också något som uttrycks i upphandlingsdirektiven. Men vad händer om alla kommuner stenhårt går in för att tilldela de lokala företagarna alla uppdrag?
3.Vad får det kosta, och till vilket pris? Vare sig vi pratar om skolmaten, livsmedel generellt eller vilken annan vara/tjänst som helst finns det alltid en kostnad för någon, någonstans för att välja det billigaste alternativet, och för att undvika det.

ettansex
Offentliga affärer håller till på Wisby Strand Congress & Event på Strandvägen 4

Måndag 30/6 klockan 09.50-10.20 i ”Trädtältet” diskuteras Statens ansvar för den goda affären?
Den offentliga upphandlingen uppgår uppskattningsvis till mellan 550 och 600 miljarder kronor, vilket är nästan en femtedel av Sveriges BNP. Samtidigt ökar medborgarnas möjligheter att ställa krav på att upphandlingarna ska fylla etiska och miljömässiga krav. Genom digitaliseringen av offentlig sektor skapas nya möjligheter som innebär att den offentliga upphandlingen skulle kunna spara nära 60 miljarder kronor genom att arbeta mer strategiskt med sina inköp, samtidigt som det ger en unik möjlighet att styra mot hållbarhetsfrågor. Under seminariet ges exempel på hur vi kan skapa rätt förutsättningar för att möta såväl ekonomiska som hållbara krav.  Seminariet följs av ett panelsamtal med representanter från både offentlig sektor och näringsliv som kommer diskutera vem som bär ansvaret för den goda affären. Anders Wijkman, Ordförande, Global Utmanings kansliråd, Ylva Mannervik, Chef på avdelningen för stöd, Konkurrensverket, Eva-Lotta Löwstedt Lundell, Ordförande SOI/Sveriges Offentliga Inköpare, Christel Jönsson, Kommundirektör, Ystad kommun och Åsa Revland, Rådgivare Offentlig Sektor, SAS Institute. Moderator: Niclas Ihrén, MSc, Lic Eng, Director of Strategy, Respect.

Tisdag 1 juli klockan 09.10-09.40 i ”Trädtältet” är ämnet Kommunens ansvar för den goda affären?
Utgångspunkterna är desamma som i måndagens seminarium. I paneldebatten deltar denna gång Ylva Mannervik, Chef på avdelningen för stöd, Konkurrensverket, Christel Jönsson, Kommundirektör, Ystad kommun, Egil Nylén, Upphandlingschef, Umeå kommun och Åsa Revland, Rådgivare Offentlig Sektor, SAS Institute. Moderator: Niclas Ihrén, MSc, Lic Eng, Director of Strategy, Respect.

Tisdag 1 juli klockan 16.20-17.00 i ”Trädtältet”. Debatt: Välfärdstjänster och andra allmännyttiga uppdrag: Ska de upphandlas och i så fall på vilka villkor?
EU har i de nya direktiven lämnat ett större utrymme för varje medlemsland att reglera upphandlingsskyldigheten av allmännyttiga uppdrag. Vilken väg bör den svenska lagstiftaren välja och varför? Lyssna till en het debatt med några av experterna på området. Helena Rosén Andersson, Advokat, Advokatfirman Lindahl, Mattias Sylwan, Förbundsjurist, Sveriges Kommuner och Landsting, Ulrica Dyrke, Jurist, Företagarna, Ellen Hausel Heldahl, Särskild utredare om valfrihet för välfärdstjänster och Eva-Lotta Löwstedt Lundell, Ordförande i SOI (Sveriges Offentliga Inköpare). Moderator: Lars Arrhed, Advokat, Advokatfirman Lindahl.