Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

(Vice) ordföranden har ordet

29 september, 2014

ordforarhuvud%20vice%202014

Även under sommaren händer det saker i upphandlarvärlden; Almedalen, 1700 sidor förslag till ny lagstiftning och KOMMEK för att nämna något.

Almedalen, en tummelplats för ryggdunkande broilers eller en världsunik arena för demokratibildning? Efter att själv ha varit på plats för första gången så lutar jag mer åt det senare än det första. I media får naturligtvis den politiska delen av evenemanget störst plats, inte minst under ett valår som i år. Men när jag vandrade runt på gatorna i Visby så var det en helt annan Almedalsvecka jag fick se, det handlade om mängder av intresse- och branschorganisationer, fackföreningar, ideella organisationer, regionala nätverk, myndigheter, mediabolag med mera som marknadsförde och debatterade. Allt är öppet och tillgängligt för vem som hest, inte bara på pappret utan också i praktiken. Det som kan anföras mot Almedalsveckan som en riktig demokrativecka är väl svårigheten att ta sig till Visby och få fatt på ett boende.

Inköps- och upphandlingsfrågor är tvärfunktionella och dyker mer eller mindre tydligt upp i väldigt många arrangemang. En reflektion är att LOU-frågor sällan togs upp, frågorna handlar istället oftast om hur inköps- och upphandlingsfrågor kan användas för att uppnå någons målsättningar. Jag lyssnade till ett antal seminarier som gick in i frågeställningen utifrån det vaga och generella begreppet ”upphandling” men i debatten talades det bara om verktyg som ligger utanför konkurrensutsättningen och LOU. Det var verktyg kring exempelvis samverkan hos den upphandlande myndigheten för att få med kravställaren/verksamheten i processen och vikten av en bra uppföljning under hela avtalstiden. Det gjorde mig nöjd och kanske också något förvånad. När debatten breddas så tror jag att vi får en större chans att få fram våra åsikter även om frågeställningarna inte blir enklare.

Mitt under sommaren släpptes ett material på över 1700 sidor om hur EU-direktiven ska införlivas i den svensk lag. Ni är nog många som nosat på texterna men det är säkert få som har tagit sig igenom allt. Jag har skummat igenom en hel del och har fastnat i en fundering över något som INTE finns att läsa; det är beskrivningen av vad som är en delad upphandling. Det kommer sannolikt krävas av oss att vi ska förklara varför vi valt att inte dela upp en upphandling. När inträffar den situationen? Ett exempel: när vi i Helsingborg upphandlar lokalvård för fyra objekt gemensamt i en upphandling så är det ju tveklöst så att den upphandlingen kunde gjorts i två eller fyra delar. Samtidigt har vi åtskilliga andra lokaler som vi upphandlar lokalvård till i andra upphandlingar, stora som små. Vår upphandling av lokalvård på fyra objekt hade med enkelhet kunnat slås samman med andra upphandlingar till en större lokalvårdsupphandling. Är den delad eller inte delad, snart är det mer än en filosofisk fråga. Men det som gnager mest är kanske känslan av att det fokus som hamnat på delad upphandling inte kommer leda till något när det gäller den grundläggande frågeställningen om hur vi får in fler anbud från små- och medelstora företag. Den frågan är väldigt mycket mer komplicerad.

Till sist några ord om KOMMEK, den kommunalekonomiska mässan som hålls i Malmö vartannat år. Ett stort tack till ett gäng jätteduktiga medlemmar som hjälpte oss i styrelsen att bemanna vår monter på KOMMEK i mitten av augusti. Vi kan konstatera att bara genom att vara på plats i en enkel monter utan kaffemaskiner, gratis glass eller utlottning av läsplattor så drar vi till oss betydligt fler besökare än många leverantörer gör. SOI är ett tryggt varumärke och inköps- och upphandlingsfrågor engagerar. I styrelsen har vi beslutat att som ett av våra fokusområden jobba extra på att utveckla vår placering på de arenor som ger bäst utslag för oss. Det är förstås viktigt för alla organisationer men för en ideell förening som helt förlitar sig på medlemmar som utan arvodering lägger tid och kraft på arrangemangen så är det dubbelt viktigt. Vad tycker du som medlem? I vilka fora tror du att vi som förening har störst chans att få ut vårt budskap? Hör av dig till någon i styrelsen med dina tankar.

Hösthälsningar från Helsingborg

Henrik