Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

Konferens för vardagshjältar

22 januari, 2015

Ordföranden har ordet - Eva-Lotta Löwstedt Lundell spanar.

ordforarhuvud-2015-400x159

God fortsättning på det nya året! Det kommer att bli ett spännande år på många sätt – en civilminister med ambitioner och en upphandlingsagenda, nya lagar som är på väg, ett upphandlingsstöd i ny tappning osv. Det finns ingenting som tyder på att inköps- och upphandlingsområdet tappar fotfäste. Tvärtom, vårt arbete har rotat sig bra som en viktig funktion i offentlig verksamhet och jag tror och hoppas att behovet av vår kompetens kommer fortsätt att öka.

Årskonferensen i Helsingborg den 20-22 april kommer att vara ett utmärkt tillfälle för alla att stärka sin kompetens, lära av andras erfarenheter och ta del av nya sätt att tänka och arbeta. Det håller på att skapas ett otroligt spännande program som kommer att ge inspiration, kunskap och kreativa tankar. Moderatorn för dagarna är Anders Wester. Nu kan man gå in och anmäla sig till konferensdagarna, som startar efter lunch den 20e och slutar till lunch den 22a. Det blir m a o lite andra konferenstider i år.

Helsingborg var en av flera kandidater för att arrangera årets konferens. I februari förra året hade ett par städer anmält sitt intresse och kunde presentera spännande erbjudanden och upplägg för styrelsen. Vi vet av erfarenhet att det lokala engagemanget är jätteviktigt för lyckade dagar och vi vet också att det ger mycket lokal uppmärksamhet. Det brukar inte gå obemärkt förbi när Upphandlarsverige samlas på en ort.  Jag hoppas att det finns många som anmäler sitt intresse även i år, för att arrangera konferensen 2016. Skicka in en intresseanmälan till kansliet.

Till årets konferens vill vi försöka spegla de kreativa och innovativa inslagen i vårt arbete, där vi på olika sätt behöver anpassa oss till nya förutsättningar och ramar. Det är en nödvändighet inom ett område som utvecklas så snabbt. Och det finns otaliga lysande exempel på hur våra kollegor försöker lösa problem och möta dessa nya krav. Enskilda upphandlare, inköpare, förvaltare eller controllers som har hittat ett nytt sätt och bidragit till att vi bättre möter behoven ute i verksamheten och får bättre verkningsgrad på våra satsade skattekronor. Det finns många vardagshjältar ibland oss, som inte gör mycket väsen av sig och som gör stora skillnader. Vi hoppas att ni kan göra några nya sådana bekantskaper genom mötesplatsen i Helsingborg. Ett sätt annat att uppmärksamma våra vardagshjältar är genom utnämningen Årets Inköpare, som vinner ett stipendium på 10 000 kronor. Det är nu hög tid att nominera kandidater till detta SOI:s pris, som tillkännages på årskonferensen, den 21 april på kvällen. Skicka era förslag med en kortfattad beskrivning och era egna kontaktuppgifter till kansliet senast den 31 mars! Jag vill uppmana er alla att tänka till lite extra och nominera er kandidat, någon ni vet som har gjort viktiga avtryck i sin yrkesutövning, som har bidragit till att utveckla arbetet, som avslutat en framgångsrik upphandling eller varit en ovärderlig kollega och arbetskamrat på andra sätt. Detta vill vi uppmärksamma och premiera. Det är också ett utmärkt tillfälle att marknadsföra den nytta som föreningens medlemmar åstadkommer till andra i vår omvärld och här borde vi bli bättre. Så som ordförande i SOI ansluter jag mig till Henriks nyårslöfte och lovar att göra mer under 2015 för att synliggöra våra medlemmars prestationer!

Eva-Lotta