Min sida
Laddar..

Senaste sökningar

Kontakta oss

Adress

  • Sveriges Offentliga Inköpare
  • c/o Föreningshuset Sedab AB
  • Lumaparksvägen 7
  • 120 31 Stockholm
  • soi@soi.se

Telefon

  • 08-21 61 40 (Förmiddagar 8:30-12:00)

Organisationsnummer

  • 887500-9584

SOI, Almedalen och den nationella upphandlingsstrategin

8 juli, 2015

Som bekant har SOI:s medverkan i Almedalen blivit en tradition och en möjlighet att föra ut frågeställningar kring offentlig upphandling till bredare kretsar. Under de senaste fem åren har vi märkt ett ständigt ökande intresse för frågorna och i år fanns totalt ett sextiotal seminarier och debatter som hade en koppling till offentlig upphandling.

SOI Almedalen

I år var utgångsläget väldigt speciellt jämfört med andra år och detta av följande anledningar.

• Vi har fått en civilminister, Ardalan Shekarabi, som har både stor kunskap och stora förändringsambitioner vad gäller den offentliga upphandlingen.

• Vi får inom kort en helt ny upphandlingsmyndighet som skall ansvara för upphandlingsstödet och utveckla det ytterligare.

• Regeringen har genom Ardalan Shekarabi annonserat att vi för första gången skall få en nationell upphandlingsstrategi, ett ökat ansvarstagande för och en ökad styrning av myndigheters upphandlingar.

• Arbetet pågår för fullt med hur de nya EU-direktiven skall implementeras i svensk lagstiftning och det är inte givet att regeringen kommer att följa Genomförandeutredningens förslag till alla delar.

Sammantaget inspirerade detta SOI: styrelse till att förekomma regeringen och att i Almedalen presentera ett eget förslag till hur den nationella upphandlingsstrategin bör formas. Detta utifrån den bredare syn på den offentliga inköpsprocessen som har utvecklats i SOI under senare år och som även genomsyrar SOI:s certifieringsprocess och syn på kompetensutveckling. Och naturligtvis fanns en viss spänning hos SOI:s närvarande styrelseledamöter kring hur detta lite osvenska initiativ skulle tas emot, både av ministern och av andra deltagare vid de olika seminarierna och debatterna.

Genom att ta upp den nationella strategifrågan på flera av de seminarier som SOI arrangerade respektive deltog i, fanns en förhoppning till en ordentlig genomlysning och diskussion kring frågorna. Den första och viktigaste presentationen av strategin skedde i ett entimmes panelsamtal hos Offentliga Affärer på måndagseftermiddagen den 29 juni.

diskussion 1

Temat var: Nationell upphandlingsstrategi – är vi överens om målen och vägen dit?

Hur tillgodogör vi oss den outnyttjade potentialen i offentlig upphandling? Alternativ till regeringens upphandlingsstrategi presenteras. Vilka är målen i strategin och hur ska dessa uppnås? Civilministern ger sina kommentarer.

Medverkade gjorde: Ardalan Shekarabi, Civilminister, Finansdepartementet. Ellen Hausel Heldahl, Projektledare, Svenskt Näringsliv. Roger Himmelsköld, Upphandlingschef, Uppsala Universitet, Daniel Forslund, (FP) Innovationslandstingsråd, Stockholms Läns Landsting, Henrik Karlsson, Ordförande, Sveriges Offentliga Inköpare, Louise Strand, Vice Ordförande, Sveriges Offentliga Inköpare. Moderator var Eva-Lotta Löwstedt Lundell, Sveriges Radio.

Mötet inleddes med att Henrik Karlsson och Louise Strand presenterade och gick igenom SOI:s fempunkters förslag.

Punkt 1 går ut på att vi skall lyfta blicken – från ett upphandlingsfokus till hela inköpsprocessen. Vi skall inte utgå från ”vad är tillåtet” utan arbeta med värdeskapande processer för verksamheterna och i det arbetet är det formella upphandlingsförfarandet bara en del.

Punkt 2 är att det behöver skapas en spelplan som möjliggör, som ger utrymme för kreativitet, innovation och bra affärer. Här är LOU onödigt krånglig och vi behöver en mindre restriktiv rättspraxis.

Punkt 3 handlar om att vi behöver investera i kunskap och kompetens. Det behövs en bred högskoleutbildning för blivande upphandlare, men det finns många andra grupper som kommer att arbeta med offentlig förvaltning och där upphandlingsblock bör finnas med i deras högskoleutbildningar. Även politikerna behöver kunna mer.

Punkt 4 handlar om att utveckla styrningen av inköpen så att inköp blir ett verktyg för att nå organisationernas mål. Inköpsprocessen måste in i de vanliga styrmodellerna.

Punkt 5 slutligen handlar om att dialog skall bli en självklar del i varje inköpares vardag, inte bara med leverantörer utan även med beställare och beslutsfattare. Detta bör också bli ett viktigt område för den nya myndigheten, fokus på interaktion.

Avslutningsvis menade man från SOI:s sida att bredden i den nya myndighetens uppdrag också borde framgå av myndighetens namn, den skulle exempelvis kunna heta ”Myndigheten för inköp i offentlig sektor”. Det är viktigt att regeringen formulerar tydliga ambitioner för myndigheten.

diskussion 1-2

Då Ardalan Shekarabi tog till orda konstaterade han att detta initiativ från SOI är väldigt bra och blir ett viktigt dokument i höstens arbete tillsammans med SKL, där SOI:s förslag möjliggör just det perspektiv som regeringen vill se i arbetet. Möjligheterna i EU-rätten skall ses som en dynamisk process. Den flexibilitet och möjlighet att ta ut svängarna, som Louise efterlyste, vill jag medverka till att göra möjlig, konstaterade ministern. Genomförandeutredningen har inte tagit vara på alla de möjligheter som direktiven gett och därför vill vi skapa ny lagstiftning kring välfärdsupphandling och dessutom mer flexibilitet under tröskelvärdena. En nationell upphandlingsstrategi innebär också att regeringen för första gången skall styra sina myndigheter när det gäller hur inköp skall gå till och då behöver vi ta till vara erfarenheterna från kommunsektorn.

Ellen Hausel Heldahl gratulerade SOI till att vilja arbeta på detta breda sätt, tyckte däremot att namnförslaget inte tillräckligt inkluderade leverantörerna.

Daniel Forslund, SLL, tyckte sig känna igen SOI:s förslag i de nya arbetsmetoder man utvecklat i SLL. Det handlar om att ge vården nya verktyg och att upphandling är en strategisk funktion som ingår i verksamhetsutvecklingen. Det handlar bland annat om mer innovationsupphandling inom medicinteknik etcetera.

Roger Himmelsköld, Uppsala universitet, talade om en vision över tid, där upphandling måste lyftas i verksamheten och där alla skall medarbetare vara medvetna om inköp som ett verktyg i verksamhetsutvecklingen.

Den lokala nivån

Dagen efter så presenterades SOI:s strategi av Egil Nylén vid ett seminarium hos Upphandling 24. Ämnet var; Hur kan vi få full utväxling på upphandlingarna i kommunen och öka värdet för medborgarna?

"En nationell inköpsstrategi för Sverige behövs för att ta ett helhetsgrepp om de stora värden vi varje år lägger ut på privata leverantörer så att vi ökar nyttan för varje krona. På seminariet flyttar vi perspektiven till den lokala nivån och debatterar med lokala aktörer vilka åtgärder en kommun kan vidta för att öka värdet för medborgarna av skattemedlen som läggs på inköp." Eva-Lotta Löwstedt Lundell var moderator och i panelen fanns även Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande i Nordmaling, Jonas Jonsson, stadsdirektör i Umeå och Andreas Unger från Unger & Co, dessutom ordförande i Företagarna Gotland.

diskussion 2

Man kan helt kort konstatera att för deltagarna i diskussionen var SOI:s strategiförslag så självklart att det inte var förslaget som behövde diskuteras utan det var i stället den nödvändiga kompetensutvecklingen hos politiker, beslutsfattare och leverantörer, för att utveckla nya arbetsmetoder, baserade på en helhetssyn och en dialog. Jonas Jonsson, Umeå, konstaterade att man kommit en bit på väg, bland annat utifrån den dialog man har med Egil Nylén och upphandlingsavdelningen. Madelaine Jakobsson tog upp ett praktiskt exempel från en liten kommun som ofta åker med på Umeås upphandlingar. – Hur gör vi för att få behålla vår optiker i Nordmaling, när vårt gemensamma avtal med Umeå gör att vi får köpa terminalglasögon på annat håll? Det blev en väldigt praktisk diskussion som både pekade på lösningar och även på en vision, där optikern i förlängningen kan sälja glasögon även till Umeå kommun. Detta som ett levande praktiskt exempel på hur upphandlingar bör genomföras för att gynna även de små leverantörerna.

Krocken mellan regelverk och upphandlarnas verklighet

Även i detta panelsamtal hos Offentliga Affärer kom SOI:s fem punkter att bilda en viktig bakgrund i diskussionen. Utgångspunkten var följande; "Upphandlare inom det offentliga Sverige hamnar i kläm mellan lagen om offentlig upphandling, politiska mål, den egna organisation och näringslivets förväntningar. Ta del av erfarenheter."

Deltog i diskussionen gjorde Catharina Piper, Advokat, Advokatfirman Lindahl, Louise Strand, Inköpsdirektör, Region Skåne och vice ordförande SOI, Veronica Karlsson, Förbundsordförande, Vision, Henrik Karlsson, Upphandlingschef Helsingborg och ordförande, SOI, Ulrica Dyrke, Upphandlingsexpert hos Företagarna och moderator var Eva-Maj Mühlenbock, Advokat, Advokatfirman Lindahl, som började med att fråga deltagarna vilken som är den allvarligaste krocken.

diskussion 3

Catharina Piper menade att rangordning är ett jätteproblem eftersom den strider mot EU:s konkurrensprinciper. Och vad gäller sociala krav, som blir allt viktigare, efterlyste hon bra praktisk vägledning.

Veronica Karlsson menade att bättre förutsättningar för avtalsuppföljning är enormt viktigt eftersom det finns så mycket pengar att spara. Hon saknar fortfarande rätt status för yrkesrollen och vill att arbetet med sociala krav i upphandling kommer loss på allvar.

Henrik Karlsson slängde ut en brandfackla genom att hävda att det kanske är helt rätt att upphandlarna kommer i kläm, att det är naturligt utifrån upphandlarens roll. Vilket är alternativet, om det är att ingen vill något så är det ju betydligt sämre!

Här bröt moderatorn in och konstaterade att SOI verkar ha en bra framtid! Detta utifrån strategiförslaget och den attityd som SOI visar upp.

publik 3

Louise Strand fyllde på med att vi kanske har tittat alldeles för mycket på krocken. Vi behöver byta perspektiv och inse att allt som inte är förbjudet är tillåtet!

Ulrica Dyrke menade att krocken ofta finns ute i verkligheten, men den behöver inte nödvändigtvis vara ett resultat av lagen. Och viktigast av allt, ställda krav måste följas upp, annars snedvrids konkurrensen.

Moderatorn påpekade att anbuden i offentlig upphandling tenderar att bli allt färre och lägsta pris allt vanligare, vilket hon fann mycket oroande.

Louise Strand nämnde extern remiss som ett bra verktyg i dialogen med leverantörer och påpekade, överraskande för de flesta, att även tilldelningsbeslut går att skicka ut på remiss.

Henrik Karlsson lade till att direktupphandling är ett viktigt verktyg, framför allt för små kommuner.

Veronica Karlsson menade att man inte får glömma att även politisk- och tjänstemannaledning måste kompetensutvecklas, och Ulrica Dyrke påpekade att även stora kontrakt kan brytas ner. Henrik Karlsson menade då att ibland finns det så mycket krav att det i praktiken blir väldigt svårt ändå. Ta bara potatis, när de sammanlagda kraven innebär att den skall vara tvättad, ekoodlad, skalad och skivad samt vakuumförpackad, hur många leverantörer återstår då? (Det är lättare med glass, inflikade Louise Strand.)

Upphandlarna måste få mer tid för att kunna göra ett bra jobb, konstaterade Catharina Piper.

Moderatorn påpekade att det finns en rädsla för dialog och att hon var mycket glad över SOI:s fem punkter! Hon undrade också var mötesplatserna finns för att dela med sig av kompetens. Louise Strand nämnde då att flera branschorganisationer deltog på SOI:s årskonferens.

Veronica Karlsson menade att det finns behov av möten, men även av bättre arbetsplatser och individuell kompetensutveckling.

Henrik Karlsson avslutade med att det nu även dyker upp nya yrkesroller, som avtalscontroller, inköpsanalytiker etcetera. Att vi får en bred nationell upphandlingsstrategi är oerhört viktigt!

I denna artikel ha stor vikt lagts vid SOI:s proaktiva agerande, genom att lägga ett eget förslag till nationell upphandlingsstrategi, vilket som framgår både väckte uppmärksamhet och respekt. Det fanns naturligtvis andra heta trender i Almedalen, exempelvis var livsmedelsfrågan mer på tapeten än någonsin. Nytt var att de stora livsmedelsgrossisterna både lade sig i debatten och samtidigt klart och tydligt annonserade att tiden för mängder av överprövningar och antagonism mellan leverantörer å ena sidan, upphandlare och kostchefer på den andra, oåterkalleligen är förbi. Det är hög tid för dialog och samverkan.

mingel2

Tid för mingel fanns också.

livsmedels

Livsmedelsdiskussion

På SOI:s hemsida kommer i slutet av september att publiceras ett initierat reportage utifrån just nu pågående projekt, med syftet att utveckla dialog och samverkan mellan säljare och köpare på livsmedelsområdet.